مقابله با مخاطرات ناشی از غلظت آلاینده PM2.5 با به کارگیری روش های رگرسیونی و شباهت مکانی- زمانی و تخمین مقادیر گم شده در سری زمانی آنها (مطالعه موردی: شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به تاثیر نامطلوب آلاینده ها بر محیط زیست و سلامت انسان، تجزیه وتحلیل داده های کیفیت هوا اهمیت زیادی در حفاظت از محیط زیست و رویارویی با مشکلات آلودگی هوا دارد. داده های گم شده در سری های زمانی به خصوص داده های مربوط به آلودگی هوا موجب بروز چالشی ویژه در برابر آنالیز این داده ها می شود که ضرورت استفاده از روش هایی با عنوان جانهی را برای مقابله با این پدیده نمایان می کند. مقادیر گم شده، موجب کاهش حجم داده و تغییر الگوهای زمانی موجود در داده ها و نتیجه گیری اشتباه در تجزیه وتحلیل داده ها می شود. در این پژوهش به منظور جانهی مقادیر از دست رفته در داده های سری زمانی غلظت آلاینده  از 12 ایستگاه سنجش آلودگی شهر تهران، روشی ترکیبی برمبنای رگرسیون جانهی با در نظر گرفتن وابستگی و شباهت های مکانی و زمانی بین ایستگاه ها توسط الگوریتم پیچش زمانی پویا معرفی شده است. داده هایی با مقادیر گم شده با الگویی مشابه با داده های اصلی در دامنه 10، 15 و 20 درصد گم شدگی در داده ها با هدف ارزیابی عملکرد مدل های جانهی شبیه سازی شدند. سپس روش پیشنهادی در ترکیب با روش های مختلف جانهی چندگانه همانند روش طبقه بندی و رگرسیون درختی، نمونه تصادفی و میانگین تطابق پیش بینی کننده، اجرا و نتایج با روش های جانهی منفرد مقایسه شد. نتایج بیانگر برتری روش معرفی شده در ترکیب با رگرسیون درختی در مقایسه با دیگر روش های جانهی چندگانه و منفرد است.

زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p2210083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!