گذری بر اعتبارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در قانون بودجه سال 1399 ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بودجه از واقعیت محدود بودن امکانات و نامحدود بودن نیازها پیدا شده و تضاد این واقعیت، انسان را به برنامه ریزی و بودجه بندی ناگزیر ساخته است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از این قانون مستثنا نیست و اعتبارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درکتاب قانون بودجه سال 1399 تحلیل می شود.

روش بررسی

این پژوهش، مطالعه ای توصیفی و از نوع پژوهش های کاربردی است. ابزار جمع آوری داده ها چک لیستی مشتمل بر دو قسمت است که، پس از بررسی روایی محتوا، برای جمع آوری داده های مربوط از کتاب قانون بودجه سال 1398 و 1399 کل کشور استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اکسل نسخه 2013 دسته بندی و تحلیل شدند.

یافته ها

در قانون بودجه سال 1399 سرجمع کل اعتبارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برابر 863180 میلیارد ریال بوده که 379757 میلیارد ریال اعتبار هزینه ای، 441213 میلیارد ریال اعتبار درآمد اختصاصی و 42210 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی سرمایه ای بوده است. دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی حدود 72 درصد از کل اعتبار وزارت بهداشت را به خود اختصاص داده اند (رشد نسبت به سال قبل 13 درصد)، ردیف های متمرکز حوزه ستاد 18درصد (رشد نسبت به سال قبل 6 درصد) و متفرقه ها 9درصد (رشد 16 درصد نسبت به سال قبل) و دستگاه های وابسته بهداشت و درمان با 2درصد رشد (25 درصدی نسبت به سال قبل) است. در سال 1399 اعتبار سازمان بیمه سلامت 136140 میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل 9درصد رشد داشته که این رشد برابر 11130 میلیارد ریال است که بیشتر این اعتبارها (99درصد) از نوع هزینه ای و کمتر از یک درصد، اعتبار تملک دارایی سرمایه ای است.

نتیجه گیری

مقایسه روندها و جدوال، بیانگر بار مالی بالای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1399 نسبت به سال 1398، به رغم تورم بخش و همه گیری ویروس کروناست که این بخش را خواسته یا ناخواسته، تحت تاثیر قرار می دهد. این شرایط عزم و همت عالی همه دست اندرکاران و برنامه ریزان و مجریان این بخش را می طلبد که بتوانند مشکلات سلامت این سال را به بهترین وجه بگذرانند. البته به دلیل بیماری کرونا، یک میلیارد یورو به بخش سلامت تخصیص داده شد و اعتباری هم به صورت مستقیم از سمت سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی برای جبران هزینه های بیماری کرونا پرداخت می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
162 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2211028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!