تاثیر یک دوره فعالیت استقامتی شنا بر مرگ سلولی و میزان بیان ژن گیرنده ی نیکوتینی استیل کولین در مغز موش صحرایی: یک مطالعه تجربی مدل آلزایمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آلزایمر (AD Alzheimer’s disease;) بیماری وابسته به انحطاط عصبی است که با اختلال در عملکرد کولینرژیک و کاهش در تراکم گیرنده ی نیکوتینی استیل کولین (nicotinic acetylcholine receptor; nAChRs) شناخته می شود. nAChRs واسطه پیام رسانی کولینرژیک در تعدیل عملکرد حافظه و یادگیری است. در آلزایمر هیپوکمپ مستعد تحلیل عصبی و مرگ نورونی است که منجر به اختلالات شناختی می شود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر شنا بر درصد مرگ سلولی و بیان ژن α7nAChR در مغز موش مدل آلزایمری بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 32 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به 4 گروه شم (sh)، کنترل بیمار (A)، تمرین-سالم (T) و تمرین-آلزایمر (AT) تقسیم شدند. مدل آلزایمر با تزریق Aβ1-42 به منطقه CA3 هیپوکمپ ایجاد شد. تمرین برای حیوانات گروه تمرینی در شنا انجام شد (30 دقیقه در روز به مدت 3 هفته). ارزیابی مدل آلزایمر، میزان بیان ژن α7nAChR و درصد مرگ سلولی در بافت هیپوکمپ به ترتیب با استفاده از روش های ایمنوفلوروسنت، PCR Time  Realو کریزیل ویوله استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukey استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که آلزایمر بیان ژن α7nAChR را در هیپوکمپ موش صحرایی به طور معنی داری کاهش می دهد (05/0<P)؛ درحالی که تمرین بیان کاهش یافته ی α7nAChR در آلزایمر و درصد مرگ سلولی ایجاد شده به وسیله ی آلزایمر را بهبود می بخشد (05/0<p).

نتیجه گیری

فعالیت بدنی احتمالا برای پیش گیری از کاهش α7nAChR و هم چنین مرگ سلولی که در آلزایمر اتفاق می افتد، موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
955 تا 968
لینک کوتاه:
magiran.com/p2212839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!