رابطه بین مقدار فیتو کلات کل و فیتو کلات پیوند با 3+Al و 2+Si با توزیع یون 3+Al و 2+Si در ریشه و برگ های دو رقم برنج ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فیتوکلاتها  ترکیبات بار داری هستند که با عناصر تشکیل پیوند می دهند. بدین منظور  درسال 1391 در گلخانه دانشگاه بو علی سینا اثر 2+Si ، 3+Al روی  مقدار فیتوکلات کل ، فیتوکلات پیوند با2+Si و 3+Al و توزیع یون 2+Si ، 3+Al  در دو رقم  برنج با مقاومت های متفاوت نسبت به شوری بررسی شد. در این تحقیق گیاهچه های30 روزه برنج (شیرودی، آوس) در کشت شن با 2+Si و 3+Al  در قالب طرح اسپلیت پلات در زمان تیمار شدند و هر سه روز نمونه برداری انجام گرفت. نتایج نشان داد بین دو رقم برنج از نظر توزیع یون 2+Si و 3+Al  در ریشه و برگها اختلاف معنی داراست(05/ 0(P<. با مقایسه غلظت 3+Al و 2+Si در ریشه وانواع برگ ملاحظه شد غلظت 3+Al در گیاه حجره بندی شده. روند جذب 2+Si در ابتدا شیب غلظت از پایین به بالای گیاه سپس بر عکس شد.  مقدار 2+Si با فیتوکلات کمتر از 2+Si  آزاد است. لذا نتایج نشان داد فیتوکلاتها ترکیباتی هستند ممکن متحرک یا غیر متحرک باشند و  نقش مهمی در تعادل  بار و انتقال کاتیونها دارند و مقاومت بیشتر رقم اوس به 3+Al به دلیل افزایش فیتوکلات غیر متحرک در ترکیب با3+Al در ریشه بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2213208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!