ارائه چارچوبی برای اصلاح و بهبود فرآیندها با استفاده از رویکرد ترکیبی QFD و تصمیم گیری چندمعیاره در بستر استاندارد BPMN.2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه تقریبا تمامی شرکت ها و سازمان های بزرگ، به اهمیت موضوع بهبود فرآیندها (IM) پی برده اند و تجربه مشاوره در این زمینه را داشته یا در آغاز این راهند. به همین جهت مقاله ای در حوزه مدیریت فرآیندها و با هدف ارایه چارچوبی جهت اصلاح و بهبود فرآیندهای شرکت موردمطالعه به انجام رسید. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی اکتشافی بوده است. در این پژوهش، با بهره گیری از مشاهده و مصاحبه، فرآیندهای جاری جامعه موردمطالعه، بررسی و با استفاده از زبان استاندارد مدل ها و نمادهای فرآیند کسب وکار (BPMN.2) و نرم افزار ویژوآل پارادایم ترسیم گردیدند. در مرحله بعد مشکلات موجود پس از استخراج از طریق مصاحبه با مدیران و کارشناسان شرکت موردتحقیق که قبلا از مشتریان خود دریافت کرده بودند، در قالب نمودار علت ومعلول رسم شدند. سپس به استخراج راه حل ها از طریق پرسشنامه باز پرداخته شد. راه حل ها طی چند مرحله به روش دلفی تکمیل گردیدند. در ادامه به طراحی پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP) و جدول خانه کیفیت پرداخته شد که با تکمیل آن ها توسط خبرگان شرکت، وزن نهایی مشکلات و راه حل ها به دست آمد. در نهایت با استخراج شاخص های ارزیابی به تجزیه وتحلیل فرآیندها پرداخته شد و پیشنهادهای اصلاح و بهبود در مدل فرآیندها پیاده شد و پژوهش به پایان رسید.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2214970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!