نرم افزار آزمون دونیمه کردن خط برای ارزیابی عملکردهای دیداری- فضایی بیماران اسکیزوفرنیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از روش های ارزیابی عملکردهای دیداری-فضایی استفاده از آزمون دونیمه کردن خط است. با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات، در این پژوهش تلاش شد تا نرم افزار آزمون دو نیمه کردن خط طراحی و کارایی آن در مقایسه با فرم متداول کاغذ-مدادی آن در بیماران اسکیزوفرنیا بررسی شود.

روش

روش مطالعه علی-مقایسه ای بود و در ابتدا نرم افزار آزمون دو نیمه کردن خط، با برنامه Visual Studio 2015 و دقیقا مشابه فرم کاغذ-مدادی طراحی شد. در مرحله اول30 نفر از افراد سالم با توجه به ملاک های ورود به مطالعه، به روش هدفمند انتخاب شده و از هریک، 3 بار آزمون نرم افزاری و 3 بار آزمون کاغذ-مدادی گرفته شد و میانگین انحراف ها از نقطه وسط خط محاسبه شد. سپس نتایج در دو آزمون مورد مقایسه قرار گرفت. در مرحله بعد به منظور آزمون عملکرد دیداری-فضایی بیماران، 15 بیمار اسکیزوفرنیا به روش تصادفی از بیماران بستری در بیمارستان روانپزشکی انتخاب شدند و از هر بیمار دو فرم نرم افزاری و کاغذ-مدادی گرفته شد.

نتایج

با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، میانگین انحراف از میانگین در افراد سالم و بیماران اسکیزوفرنیا بررسی شد و نتایج نشان داد بین دو فرم نرم افزاری و کاغذ-مدادی تفاوت معناداری وجود ندارد (0/05P<). با توجه به دقت بالای اجرای نرم افزاری، خطاهای ناشی از پاسخگویی تصادفی قابل تشخیص توسط نرم افزار است.

نتیجه گیری:

 آزمون دونیمه کردن خط نرم افزاری جایگزین مناسبی برای آزمون مداد کاغذی جهت ارزیابی عملکردهای دیداری فضایی بیماران اسکیزوفرنیا است و می توان از این نرم افزار در ارزیابی عملکردهای شناختی، مخصوصا آسیب های لوب آهیانه ای بیماران اسکیزوفرنیا استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!