رفتار مصرف کنندگان شهری و روستایی ایران

مطالعه موردی کالاه ای اسایس مشمول یارانه
پیام:
چکیده:
به منظور بررسی رفتار مصرف کنندگان و برآورد کششهای قیمتی کالاهای مورد مطالعه از رهیافت دیتون(Deaton, 1988) استفاده شد. داده های این بررسی شامل مخارج و مقدار مصرف کالاهای مذکور و همچنین ویژگی های جمعیتی اندازه خانوار و میزان تحصیلات سرپرست خانواراست. این داده ها از میان خانوارهای روستایی و شهری استاهای خراسان، مازندران، آذربایجان شرقی، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری، که در طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار سال 1379 شرکت کرده بودند، به دست آمد. کالاهای منتخب مشمول یارانه نیز عبارت است از: نان، برنج، روغ نباتی و قند وشکر.
یافته های تحقیق نشان می دهد که کالاهای مورد مطالعه در الگوی شهری و روستایی به صورت مجموعه ای مکمل مصرف می شوند. همچنین مصرف کنندگان در مقابل افزایش قیمت برنج نسبت به سایر کالاها واکنش بیشتری نشان می دهند. مقایسه الگوی مصرف شهری و روستایی نیز نشان می دهد که در الگوی روستایی نان نسبت به الگوی شهری و در الگوی شهری برنج نسبت به الگوی روستایی از اهمیت بیشتری برخوردار است. نتایج حاصل از ضرایب کششهای درآمدی نیز بیانگر تمایل بالای مصرف کنندگان روستایی نسبت به مصرف کنندگان شهری در جهت افزایش میزان مصرف کالاهاست. مقایسه ضرایب کششهای کیفیت در الگوی مصرف روستایی و شهری هم حاکی از حساسیت بالای مصرف کنندگان روستایی نسبت به مصرف کنندگان شهری در مقابل تغییرات کیفیت کالاهای منتخب است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p221851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!