مدل معماری امنیت پایه برای صحنه نبرد مبتنی بر فناوری اینترنت اشیاء
اینترنت اشیاء بهعنوان یک فناوری نوظهور میتواند قابلیت شناسایی و انتقال دادهها را برای همه اشیاء فراهم نماید. کنترل بر عملکرد تجهیزات، شناسایی کاربران و کنترل اطلاعات از مزیتهای اصلی این فناوری است. ویژگیهای خاص صحنه نبرد و تعدد و تنوع تجهیزات بهکاررفته در این محیط باعث شده تا سازمانهای دفاعی در دنیا برای کنترل صحنه نبرد از این فناوری استفاده نمایند. از الزامات بهکارگیری فناوری اینترنت اشیاء در صحنه نبرد، توجه به مقوله امنیت و ایجاد یک معماری امنیتپایه است که بر اساس آن همه اجزاء و روابط بین اجزاء در قالب مولفههای امنیت تعریف گردد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و روش آن توصیفی - تحلیلی با رویکرد اکتشافی است و دادههای کیفی این تحقیق از مطالعه منابع و پژوهشهای علمی و با استفاده از روش پژوهش کیفی فراترکیب جمعآوری گردیده است و جهت اعتبارسنجی معماری پیشنهادی از نظرات جامعه نمونه که کارشناسان حوزه دفاعی هستند و با فناوری اینترنت اشیاء آشنایی کامل دارند و همچنین متخصصان حوزه اینترنت اشیاء بر اساس مصاحبه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که فناوری اینترنت اشیاء در محیط رایانش ابری و مبتنی بر کلان دادهها بهترین عملکرد در صحنه نبرد را خواهد داشت. همچنین، مشخص گردید که با توجه به ویژگیهای صحنه نبرد، لایه امنیت باید تمامی لایههای معماری را پوشش دهد.
امنیت ، اینترنت اشیاء ، حسگرها ، صحنه نبرد
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.