مقایسه تأثیر تزریق موضعی بوپیواکائین با ترکیب لیدوکائین اپی نفرین بر درد پس از عمل جراحی برداشتن لوزه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درد مهم ترین شکایت کودکان بعد از عمل جراحی تانسیلکتومی می باشد. تسکین ناکافی آن منجر به عوارض خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه تاثیر تزریق موضعی بوپیواکایین با ترکیب لیدوکایین - اپی نفرین بر درد پس از عمل جراحی تانسیلکتومی انجام گرفته است.

روش کار

در این مطالعه کارازمایی بالینی تصادفی دو سوکور، تعداد 87 کودک 10-4 سال کاندیدای تانسیلکتومی دارای شرایط ورود به مطالعه به صورت نمونه گیری غیر احتمالی و در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی بلوکی در 2 گروه قرار گرفتند. تمام بیماران در هر 2 گروه به روش همسان تحت بی هوشی عمومی قرار گرفتند و روش جراحی Cold  knife Dissection در همه بیماران یکسان بود. 5 دقیقه قبل از برش جراحی، در کودکان گروه اول (2 ml of 0.125% bupivacaine) و در کودکان گروه دوم، (2 ml lidocaine 1% with 1:200,000 epinephrine) در بستر و در اطراف لوزه ها به صورت موضعی تزریق شد. در کودکان  گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نگرفت. شدت درد کودکان، 2 ، 4 ، 6 و 8 ساعت بعد از عمل جراحی با استفاده از مقیاس درد ونگ بیکر ارزیابی شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار آماریSPSS 21  از طریق آمارهای توصیفی و استنباطی با فاصله اطمینان 95 درصد و سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

دامنه شدت درد پس از عمل در کودکان گروه دریافت کننده بوپیواکایین  8-4 و در گروه دریافت کننده ترکیب لیدوکایین - اپی نفرین 8-5  و در گروه کنترل 10-6 بوده است. تفاوت معنی دار آماری در میانه شدت درد بین 2 گروه کودکان شرکت کننده در مطالعه گزارش شده است (001/0= P). اگر چه شدت درد کودکان گروه دریافت کننده بوپیواکایین  در 2 ، 4 ، 6 و 8 ساعت بعد از عمل کمتر از کودکان گروه دریافت کننده ترکیب لیدوکایین - اپی نفرین  بوده است ولی این تفاوت فقط در 2و 4 ساعت پس از عمل از لحاظ آماری معنی دار گزارش شده است (001/0= P) و در سایر زمانها تفاوت معنی دار آماری گزارش نشده است(05/0 p>). بین دامنه شدت درد کودکان دو گروه مداخله با کودکان گروه کنترل در تمامی زمانهای اندازه گیری (2و 4 و 6 و 8 ساعت پس از عمل) تفاوت معنی دار آماری مشاهده شده است (001/0= P). 

نتیجه گیری

تزریق موضعی بوپیواکایین و ترکیب لیدوکایین - اپی نفرین در اطراف لوزه باعث کاهش شدت درد در کودکان متعاقب برداشتن لوزه شده است اما تفاوتی در تاثیر تزریق موضعی بوپیواکایین با ترکیب لیدوکایین - اپی نفرین بر کاهش شدت درد پس از عمل جراحی تانسیلکتومی به جز در زمانهای 2 و 4 ساعت بعد از عمل مشاهده نگردید. تزریق موضعی بوپیواکایین و ترکیب لیدوکایین - اپی نفرین با غلظت تزریق شده ایمن بود و هیچ گونه عوارضی مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
567 تا 578
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!