تاثیر مصرف مزمن مورفین بر مراحل نهائی میوز تخمک و لقاح آزمایشگاهی در موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مواد اعتیاد آور با تاثیر بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز –تخمدان می توانند بر دستگاه تولید مثل اثر بگذارند و ترشح گنادوتروپین ها را تحت تاثیر قرار می دهند. مورفین موجب کاهش چشمگیر سطح LH پلاسما می شود . بیشتر داروهای غیر مجاز و اپیوییدها و از جمله مورفین با کاهش محرک های فیزیکی، کاهش میل جنسی، کاهش توانایی در رسیدن به ارگاسم(در زن) و در مردان با تاخیر و یا توقف انزال همراه هستند. مورفین با ایجاد تغییرات غیر طبیعی در ساختار سلول و بافت پوششی اندومتر باروری و بارداری را مورد تهدید جدی قرار می دهد. این مطالعه با توجه به استفاده متداول از مورفین که منجر به اعتیاد می شود و نبود اطلاعاتی در تاثیر مورفین بر تخمک در محیط کشت، به تاثیر مورفین بر ادامه تکامل تخمک و توانایی باروری آن در محیط کشت سلولی پرداخته است.

مواد و روش کار

16 سر موش ماده با میانگین وزن 24-20 گرم در دو گروه تیمار و شاهد قرار گرفتند. در طی سه هفته گروه تیمار دستر سی آزاد به آب آغشته با سولفات مورفین با (4/0 میلی گرم در میلی لیتر) داشت. به منظور تحریک تخمک گذاری، گنادوتروپین سرم مادیان باردار تزریق و پس از 48 ساعت حیوانات قربانی شدند. مجموعه کومولوس-اووسیت از تخمدان ها استخراج و به محیط کشت غنی شده انتقال یافتند. پس از 24 ساعت تعداد اووسیت های حاوی اولین جسم قطبی(تخمک متافاز دو) ثبت و به محیط لقاح انتقال یافتند. اسپرماتوزوییدها از وازودفران موش نر استخراج و پس از انجام مراحل مقدماتی از قبیل سانتریفیوژ و نگهداری در در انکوباتور باشرایط مناسب به محیط لقاح انتقال یافتند و سرانجام اووسیت های دارای دومین جسم قطبی و تخمک دو سلولی بعنوان لقاح مثبت، ثبت شدند.

نتایج

میانگین وزن تخمدان گروه شاهد و تیمار بترتیب ذکر 6.7 و 7.3 میلی گرم بود. (P=0/7) در گروه شاهد از مجموع 128 تخمک متافازI تعداد 89 تخمک متافاز (69.53%) II و در گروه تیمار از 140 تخمک متافاز I تعداد 99 تخمک متافاز II (70.71%)استحصال شد(P=0.051) . گروه شاهد از 89 تخمک متافازII تعداد لقاح مثبت 29 مورد(32.58%) و گروه تیمار از مجموع 99 تخمک متافاز II تعداد لقاح مثبت 3مورد(31.31%)بود(P=0.21).

نتیجه گیری

بنظر می رسد علیرغم وابستگی حیوان، مورفین موجب اختلال در از سرگیری و تکمیل تقسیم میوز نشده است و به موجب آن توانایی باروری تخمک در محیط کشت آسیب ندیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
603 تا 613
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!