بررسی ارتباط جو اخلاقی با تعهد سازمانی از دیدگاه تکنولوژیست های اتاق عمل و هوشبری بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جو اخلاقی تعیین کننده تصمیم گیری در سازمان بر اساس معیارهای اخلاقی است که می تواند منجر به رضایت کارکنان و ارایه خدمات با کیفیت شود. در محیط پر تنش اتاق عمل بررسی جو اخلاقی می تواند به پیشبرد صحیح اعمال جراحی کمک کند. همچنین تعهد سازمانی از جمله عواملی است که تعیین کننده معیارهای تصمیم گیری اخلاقی می باشد.

هدف

هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین جو اخلاقی با تعهد سازمانی از دیدگاه تکنولوژیست های اتاق عمل و هوشبری در بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران می باشد.

مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی است که بر روی 161 نفر از تکنولوژیست های اتاق عمل و هوشبری شاغل در بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1398 و با نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. جمع آوری داده ها به کمک پرسشنامه صورت گرفت. ابزار شامل سه قسمت اطلاعات دموگرافیک، جو اخلاقی ویکتور و همکارش و تعهد سازمانی آلن و همکارش بود. برای آنالیز داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل میانگین و آزمون همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPPS نسخه 22 استفاده شد. سطح معنی داری در این مطالعه کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته ها:

 میانگین سنی افراد مورد مطالعه 7/18 ± 33/02 سال بود که در محدوده 53-23 سال قرار داشتند. 71/4 درصد زن بودند. 24/3 درصد دارای تحصیلات کارشناسی و بقیه کاردانی بودند. بیشترین سابقه کاری افراد مورد مطالعه 1 تا 5 سال با 41/6 درصد بود. بیشترین حوزه تخصصی کاری افراد جراحی عمومی با 21/1 درصد بود. بیشترین جو اخلاقی به دست آمده مربوط به "جو اخلاقی حرفه گرایی" با 65/91 درصد و بیشترین تعهد سازمانی مربوط به "تعهد مستمر" با 54/81 درصد بوده است. نتیجه آزمون پیرسون نشان داد که بین جو اخلاقی با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. (0/002=P و 0/237=R). همچنین بین ابعاد آن نیز ارتباط معناداری یافت شد (0/05 <P).

بحث و نتیجه گیری

نتایج این مطالعه به مدیران بیمارستانی در جهت شناخت جو اخلاقی و تعهد سازمانی، برگزاری برنامه های آموزشی لازم به منظور نهادینه کردن اخلاق و در نهایت ارتقای تعهد سازمانی و حفظ سرمایه های انسانی کمک می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!