اثر متغیرهای کلان اقتصادی و قدرت بازاری بر سپرده های بانکی در ایران (رهیافت متوسط وزنی حداقل مربعات در داده های تابلویی پویا)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مهم ترین نقش سپرده های بانکی در اقتصاد کشور فراهم نمودن زمینه های لازم برای سرمایه گذاری است. نظام بانکی در ایران اصلی ترین منبع جهت تامین مالی پروژه ها و فعالیت های اقتصادی است. قدرت بازاری سطح رقابت در بازار را نشان داده و بیان می کند که چگونه بنگاه ها در بازار بر قیمت تاثیر می گذارند لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و قدرت بازاری بر سپرده های بانکی در ایران طی سال های 1396-1387 می باشد. برای این منظور با بهره گیری الگوی برسناهان-لاو در چارچوب روش داده های تابلویی پویا و گشتاور تعمیم یافته، برای 18 بانک دولتی و خصوصی در صنعت بانکداری ابتدا قدرت بازاری محاسبه شده و سپس متغیرهای کلان اقتصادی موثر بر میزان سپرده بانک ها به روش متوسط وزنی حداقل مربعات استخراج شد. نتایج برآورد مدل نشان داد حجم نقدینگی و نرخ ارز اسمی تاثیر منفی و سایر متغیرها تاثیر مثبت و معنی دار بر حجم سپرده بانک ها طی دوره مورد بررسی داشته اند. علاوه بر این، نتایج آزمون علیت دمترسکو و هرلین نیز دلالت بر وجود رابطه علی یک سویه از متغیرهای قدرت بازاری و متغیرهای کلان اقتصادی به حجم سپرده بخش بانکی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!