بررسی تاثیر تغییر سازمانی بر سلامت روان کارکنان با نقش تعدیلگر حمایت و کنترل شغلی (مورد مطالعه: بیمارستان فرشچیان (سینا) همدان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحقیق حاضر، در پی تبیین اثر تغییر سازمانی بر سلامت روانی کارکنان با توجه به نقش تعدیل گر حمایت و کنترل شغلی می باشد.

روش کار

این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بیمارستان فرشچیان (سینا) همدان به تعداد 200 نفر بوده که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 132 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعیین شده است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های استاندارد تغییر سازمانی، سلامت عمومی، حمایت شغلی و کنترل شغلی استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 23 و Smart PLS نسخه 2 انجام گرفت.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از آن است که 43 درصد از تغییرات سلامت روان کارکنان، توسط متغیر تغییر سازمانی تبیین می شود. تغییر سازمانی با در نظر گرفتن اثر تعدیل گر حمایت شغلی تاثیر مثبت بر سلامت روان کارکنان دارد. ضریب استانداردشده میان دو متغیر نشان می دهد که 24 درصد از تغییرات سلامت روان توسط تغییرسازمانی با در نظرگرفتن اثر تعدیل گر حمایت شغلی تبیین می شود. تغییرسازمانی با درنظر گرفتن اثر تعدیل گر کنترل شغلی نیز تاثیر مثبت بر سلامت روان کارکنان دارد. ضریب استانداردشده میان دو متغیرنیز نشان می دهد که 29 درصد از تغییرات سلامت روان توسط تغییرسازمانی با درنظر گرفتن اثر تعدیل گر کنترل شغلی تبیین می شود. بنابراین تغییرسازمانی تاثیر مثبتی بر سلامت روان کارکنان بیمارستان فرشچیان (سینا) همدان دارد.

نتیجه گیری

 نتایج تحقیق بیانگر آن است که ایجاد تغییر سازمانی در بیمارستان فرشچیان همدان، با توجه به نقش حمایتی و کنترلی مدیران باعث بهبود سلامت روان کارکنان می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!