مقایسه وضعیت سبک زندگی خانواده ایثارگران با خانواده های غیرایثارگر در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به سبک زندگی ایثارگران به علت مخاطرات خاص خود همیشه مورد توجه بوده است. این امر زمانی اهمیت می یابد که پی می بریم ایثارگران به عنوان قشری از جان گذشته در دفاع از این سرزمین دارای مشکلات بسیاری هستند که این مشکلات گاهی نشان از عدم رسیدگی مسیولان مربوطه درخدمات رسانی دارد و گاهی نیز به علت عدم شناخت از نوع و سبک زندگی آنها در زمینه های مختلف، نسبت به آنها کم توجهی صورت می گیرد. پژوهش حاضر با هدف سنجش و مقایسه وضعیت سبک زندگی خانواده ایثارگران با خانواده های غیرایثارگر در کل کشور انجام شد.

روش بررسی

تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی به شیوه پیمایشی است و جامعه آماری آن را خانواده های دو گروه ایثارگران و غیرایثارگران شهر تهران تشکیل می دهند. در مجموع 360 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه سبک زندگی (لعلی، عابدی و کجباف، 1391) و پرسشنامه «همه جنبه های سواد سلامت» (AAHLS, 2013)  بود. جهت تحلیل داده ها نیز از نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه 24 استفاده شده است.

یافته ها:

 نتایج پژوهش نشان داد بین میانگین نمرات سبک زندگی در دو گروه ایثارگر و غیرایثارگر در شهر تهران تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین مقایسه میانگین نمرات سبک زندگی نیز بیانگر آن است که بین نمرات سبک زندگی مردان و زنان در گروه غیرایثارگر و میانگین نمرات سبک زندگی افراد مجرد و متاهل در دو گروه ایثارگر و غیرایثارگر تفاوت معنی داری وجود ندارد.

نتیجه گیری:

 با توجه به نتایج به دست آمده بین سواد سلامت پاسخگویان ایثارگر و غیرایثارگر با سبک زندگی آن ها رابطه معنی داری وجود دارد، همچنین وضعیت تاهل به واسطه موقعیتی که برای ایثارگران و غیرایثارگران ایجاد می کند بر سبک زندگی هر دو گروه اثرگذار خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!