اثر بخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای فراشناختی و انعطاف پذیری روان شناختی زنان آسیب دیده از خیانت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خیانت زناشویی پیامدهای مخرب روانشناختی بسیاری را برای زنان آسیب دیده از خیانت به همراه دارد. در این بین، باورهای فراشناختی و انعطاف پذیری از جمله متغیرهای روانشناختی هستند که می توانند از خیانت زناشویی تاثیر منفی بپذیرند. در همین راستا، هدف از پزوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای فراشناختی و انعطاف پذیری شناختی زنان آسیب دیده از خیانت بود.

روش کار

پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری کلیه زنان آسیب دیده از خیانت را شامل می شد که در سال 1397 به دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنگر مراجعه کرده بودند. از میان آن ها 30  زن با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس در گروه های آزمایش (15=n) و کنترل (15=n) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های باورهای فراشناختی-30 گویه ای ولس و کارترایت-هاتون (MCQ-30) و پذیرش و عمل-نسخه دوم باند و همکاران (AAQ-II) بود. درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد طی 8 جلسه 2 ساعته به صورت هفتگی بر روی گروه های آزمایش اجرا گردید. در انتها داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان دادند که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری بر روی باورهای فراشناختی و انعطاف پذیری روان شناختی موثر است (01/0>p).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش حاضر، درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند با بهبود باورهای فراشناختی و انعطاف پذیری روان شناختی در زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی، از پیامدهای منفی خیانت زناشویی در زنان کاست و سازگاری بیشتر را در آن ها افزایش دهد. لذا این نوع مداخله برای افزایش سازگاری در زنان آسیب دیده خیانت توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2226514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!