استفاده از پروبیوتیک Lactococcus lactis subsp. lactis و کیتین در جیره غذایی ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) و تاثیر آن بر عملکرد رشد، ترکیب لاشه و هضم پذیری جیره

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استفاده از پرو- و پری بیوتیک ها به دلیل داشتن مزایای فراوان همواره به عنوان یکی از شیوه های افزایش بازده آبزی پروری مطرح بوده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر استفاده توام پروبیوتیک Lactococcus lactis </em>subsp. lactis</em>  و کیتین در جیره بر عملکرد رشد، ترکیب لاشه و هضم پذیری ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio</em>) بود.برای این منظور، تعداد360 قطعه بچه ماهی با وزن 5/1 ± 12 گرم به طور تصادفی تحت 6 تیمار آزمایشی بر اساس ترکیب کیتین با سطوح صفر، 1% و 2% و پروبیوتیک  با سطوح صفر و 2% (g/ CFU107  </sup>× 1) در جیره ی غذایی، به مدت 8 هفته در مخازن توزیع و پرورش داده شدند. در پایان آزمایش بیشترین وزن نهایی، افزایش وزن، ضریب رشد ویژه، نرخ رشد روزانه، کارایی غذا و شاخص وضعیت و کمترین ضریب تبدیل غذایی در تیمار پروبیوتیک 2%، کیتین 1% و پروبیوتیک 2% + کیتین 1% مشاهده شد (05/0>p). در میزان غذای مصرفی و درازای کل در بین تیمارها اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0<p). ترکیب لاشه و هضم پذیری بین تیمارهای آزمایشی و تیمار شاهد نیز تفاوت معنی داری نشان نداد (05/0<p). به طور کلی می توان گفت که استفاده از پروبیوتیک 2% و کیتین 1% می تواند شاخص های رشد را بهبود بخشد، اما بر ترکیب لاشه و هضم پذیری تاثیری ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!