مطالعه اثر ضد میکروبی عصاره الکلی و اسانس زیره سیاه (Bunium persicum Boiss) بر برخی از باکتری ها و کپک ها در پنیر لاکتیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زیان آور بودن نگهدارنده های شیمیایی و تمایل مصرف کنندگان به استفاده از مواد غذایی بدون نگهدارنده یا حاوی نگهدارنده های طبیعی سبب افزایش کاربرد ترکیبات ضدمیکروبی طبیعی ازجمله اسانس ها و عصاره های گیاهی در صنعت غذا شده است. با توجه به خواص متعدد ضدمیکروبی که برای زیره سیاه ذکر شده است این ماده می تواند ضمن افزایش زمان ماندگاری در پنیرلاکتیکی باعث تولید یک محصول با عطر و طعم قابل قبول نیز بشود. با درنظر گرفتن این نکته، در این پژوهش اثرات اسانس و عصاره الکلی زیره سیاه (Bunium persicum Boiss) در جلوگیری از رشد باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس، اشرشیاکلیO157 و لیستریا مونوسیتوژنز و کپک های آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس نایجر و همچنین شمارش کلی کپک و مخمر در پنیرلاکتیکی مورد بررسی قرارگرفت. به علاوه تاثیر آن بر شمارش کلی باکتری های لاکتیکی و ویژگی های حسی پنیر نیز مطالعه شد. نتایج بدست آمده نشان داد که اسانس و عصاره این گیاه قادر است رشد میکروبی را به تاخیر بیاندازد. زیره سیاه اثر مهاری بیشتری بر میکروب های مورد مطالعه در پنیرلاکتیکی نشان داد و فعالیت ضدمیکروبی اسانس در مقایسه با عصاره بیشتر بود به طوریکه در پایان دوره نگهداری، تیمارهای حاوی یک درصد اسانس در پنیرلاکتیکی کمترین شمارش میکروب های هدف را دارا بودند. مقایسه تاثیر اسانس و عصاره زیره بر رشد میکروب های مورد مطالعه نشان داد که تیمارهای مورد مطالعه تاثیر بیشتری بر کنترل رشد کپک آسپرژیلوس فلاووس و اشرشیاکلی در پنیرلاکتیکی نشان دادند. در خصوص باکتری های لاکتیک، با افزایش دوره نگهداری تعداد باکتری ها در نمونه های پنیر کاهش یافت که این کاهش در تیمار شاهد بیشتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!