تاثیر مخلوط آنتی اکسیدان هدفمند MitoQ وغیرهدفمند پنتوکسی فیلین در رقیق کننده لیک بر بهبود کیفیت عملکردی اسپرم خروس راس طی نگهداری در دمای 4 درجه سانتی گراد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

در زمینه نگهداری اسپرم به صورت کوتاه و طولانی مدت پیشرفت های قابل توجهی صورت گرفته است. اما این فرایند از طریق تولید گونه های فعال اکسیژن و کاهش فعالیت آنتی اکسیدانی (احمدی وضمیری 1386)، عملکرد و کیفیت اسپرم را متاثر می کند (احمدی وضمیری 1386).

هدف

در این تحقیق از ترکیب آنتی اکسیدان هدفمند و غیرهدفمند به منظور کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد اسپرم طیور استفاده شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه، اثرات آنتی اکسیدانی ترکیبی از آنتی اکسیدان های هدفمند mitoQ و غیرهدفمند پنتوکسی فیلین در رقیق-کننده لیک بر پایه لسیتین مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور نمونه های منی از 15 خروس نژاد راس با سن 30 هفته به روش مالش پشتی-شکمی جمع آوری شدند. پس از رقیق سازی نمونه ها و افزودن سطوح مختلفی از هر دو آنتی اکسیدان، نمونه ها در دمای ºC4 به مدت 48 ساعت در یخچال نگهداری شده و در زمان های 1، 24 و 48 ساعت نمونه ها از نظر پارامتر های تحرکی، زنده مانی، یکپارچگی غشای پلاسمایی، و در زمان 48 ساعت میزان لیپید پراکسیداسیون و درصد اسپرم های با مورفولوژی سالم مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج

تیمار 1 در یک ساعت پس از سردسازی باعث افزایش زنده مانی اسپرم نست به گروه کنترل شد (05/0p <). در 24 ساعت پس از سردسازی تیمار 1، 4 و 5 باعث افزایش حرکت پیش رونده شد. تیمار 4 و 5 باعث افزایش معنی دار تحرک کل و تیمار 5 باعث افزایش زنده مانی و تیمار 4 باعث افزایش معنی دار سلامت غشای اسپرم نسبت به گروه کنترل شد (05/0 <p). در 48 ساعت پس از سردسازی تیمار 4 و 5 باعث کاهش معنی دار غلظت مالون دآلدهید و تیمار های 1، 3، 4، 5 و 6 باعث کاهش معنی دار اسپرم های ناسالم نسبت به گروه کنترل شد (05/0 <p).

نتیجه گیری نهایی

نتایج این مطالعه نشان داد که افزودن تیمار 5 (nM mitoQ2/0+ Mµ5/0 پنتوکسی فیلین) به نمونه منی در طی 48 ساعت سردسازی بهترین عملکرد را داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2229258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!