ارزیابی تلاطم قیمت گوشت گوساله و مرغ و نهاده‏ های عمده دام و طیور در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

یکی از مهمترین چالش‏های صنعت دام و طیور کشور در سال های اخیر تلاطم قیمت در بازار گوشت مرغ و گوساله به همراه تلاطم در بازار نهاده‏های دام و طیور می باشد. تلاطم قیمت که از آن به انحراف معیار تغییرات قمیت نسبی(لگاریتم تغییرات قیمت) یاد می شود، ضمن افزایش ریسک تولید، کاهش امنیت سرمایه‏گذاری و پیش‏بینی کاهش سود تولیدکنندگان، رفتارهای مصرفی مصرف‏کنندگان را نیز دچار مشکل کرده و در مجموع امنیت غذایی را به مخاطره می‏اندازد. این مسئله در کشورهایی که هنوز از سیاست های قیمتی موثر برخوردار نمی‏باشند، بیشتر به چشم می‏خورد.

هدف

مطالعه حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل تلاطم قیمتی گوشت مرغ و گوشت گوساله و نهاده‏های تولیدی آنها شامل ذرت، جو و کنجاله سویا صورت گرفته است، تا ضمن شناسایی رفتار تلاطم قیمتی، بتوان ابزارهای سیاستی مناسب را برای کاهش این تلاطم ها بکار گرفت.

روش کار

داده‏های مورد نیاز به صورت سری های زمانی قیمت ماهانه این محصولات در طی سال های 96-1381 گردآوری شده و از الگوهای خانواده واریانس ناهمسانی شرطی اتورگرسیو (ARCH) به صورت خطی و غیرخطی بهره گرفته شده است.

نتایج

بررسی‏ها نشان داد که اثرات ARCH غیرخطی برای همه کالاها به استثنای ذرت تایید شد. بر اساس یافته‏های پژوهش، بهترین مدل برای ارزیابی تلاطم در قیمت کنجاله سویا و جو الگوی EGARCH و برای قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله الگوی SAGARCH تعیین گردید. همچنین تلاطم در قیمت کالاهای مذکور واکنش نامتقارنی به شوک‏های مثبت و منفی قیمت‏ها دارد، به طوری که اثر شوک‏های مثبت بر تلاطم قیمت بزرگتر از اثر شوک‏های منفی است.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به محسوس بودن تلاطم قیمت در بازار این اقلام، مدیریت تلاطم و نوسان قیمت‏ها با وجود استفاده از ابزارهای سیاستی متنوع مطلوب نبوده است، بنابراین پیشنهاد می‏شود سیاست‏های اجرا شده برای کاهش تلاطم بازار این کالاها، مورد بازبینی قرار گیرد و بسته‏های سیاستی جایگزین در این زمینه طراحی و اجرا گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2229259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!