بررسی تاثیر آموزش و پیگیری تلفنی پرستار (تله نرسینگ) بر خودکارآمدی در مدیریت بیماران دیابتی نوع دوم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 دیابت یکی از بیماری های شایع و پرهزینه است. پرستاری تلفنی نه تنها در کاهش هزینه ها، بلکه در ارایه مراقبت پرستاری و خودکارآمدی بیماران نقش موثر و انکارناپذیری ایفا می کند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش و پیگیری تلفنی پرستار (تله نرسینگ) بر خودکارآمدی در مدیریت بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به مرکز دیابت همدان در سال 1397 انجام شد.

روش کار

 در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 116 بیمار به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و 58 بیمار دیابتی نوع 2 که ویژگی های شرکت در پژوهش را داشتند، در مرکز دیابت همدان با نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. بیماران به روش تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه تخصیص یافتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و بیماری و پرسشنامه خودکارآمدی در مدیریت بیماران دیابتی نوع 2 (DMSES) بود. مداخله در گروه آزمون به صورت پرستاری تلفنی به مدت هشت هفته انجام شد؛ بدین صورت که در ماه اول، هر هفته دو مرتبه و در ماه دوم، هر هفته یک مرتبه با افراد گروه آزمون تماس تلفنی برقرار شد. شایان ذکر است بیماران در گروه کنترل، تنها پیگیری و مراقبت های روزمره مرکز دیابت همدان را دریافت کردند. در نهایت، اطلاعات جمع آوری شده با کمک نرم افزار IBM SPSS Statistics نسخه 19 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

یافته های پژوهش بیانگر آن بود که میانگین خودکارآمدی در مدیریت در هر دو گروه قبل از مداخله، اختلاف آماری معنی داری را نشان نمی دهد (0/15=P). پس از دادن آموزش به گروه مداخله، میانگین خودکار آمدی در مدیریت در یک و دو ماه بعد به طور معنی داری در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافت (0/001<P).

نتیجه نهایی

با توجه به یافته های مطالعه، می توان نتیجه گیری کرد پیگیری تلفنی پرستار در ارتقای خودکارآمدی زنان مبتلا به دیابت موثر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2230840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!