اثر محافظتی گونادوتروپین یائسگی انسانی بر ساختار بافتی تخمدان موش صحرایی به دنبال مصرف داروی ناندرولون دکانوات: از دیدگاه بافت شناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مصرف بی رویه داروی ناندرولون دکانوات به عنوان یکی از عوامل محیطی مخرب بر دستگاه تولید مثل در مردان و زنان محسوب می گردد. در این مطالعه اثر حفاظتی گونادوتروپین ها بر ساختار بافت تخمدان در موش صحرایی بررسی شدند.

مواد و روش ها

در این مطالعه 50 سر موش صحرایی ماده، به 5 گروه ده تایی شامل گروه کنترل که هیچ دارویی دریافت نکردند، گروه ناندرولون دکانوات (Nondrolone Decanoate; ND)، گروه گونادوتروپین (hMG)، گروه ND همراه با hMG و گروه شم (0/1 میلی لیتر روغن زیتون و 0/1 میلی لیتر کلرید سدیم 0/09 %) تقسیم شدند. پس از چهار هفته، با استفاده از روش های استریولوژی، حجم کل عروق خونی تخمدان محاسبه و همچنین مطالعات کیفی هیستولوژیکی انجام شد.

یافته ها

مصرف داروی ND باعث افزایش میانگین حجم عروق خونی (66%) و استفاده همزمان داروی ND با داروی hMG باعث افزایش میانگین حجم عروق خونی (83%) در بافت تخمدان نسبت به گروه شم گردید (0/001P<). مطالعات هیستولوژیک نشان داد که داروی ناندرولون دکانوات باعث القای کیست تخمدان و افزایش حجم عروق خونی در تخمدان شده و مصرف hMG همراه با ناندرولون دکانوات باعث کاهش صدمات فولیکول های تخمدان می شود.

نتیجه گیری

داروی ناندرولون دکانوات باعث افزایش حجم عروق خونی و تغییرات هیستولوژیک در بافت تخمدان می شود . این مطالعه نشان داد که داروی hMG همراه با ND علاوه بر افزایش حجم عروق خونی، از تغییرات زیانبار در بافت تخمدان جلوگیری می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2231694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!