شناسایی بیوانفورماتیکی ‫ microRNA های با توان بیومارکری در سرطان روده بزرگ از روی داده های ریز آرایه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان روده بزرگ یک بیماری شایع در جهان می‫باشد که باعث مرگ و میر بالایی در افراد مبتلا می‫شود. نبود مارکر مناسب تشخیصی و پیش آگهی باعث عدم شناسایی بدخیمی‫های سرطان کولون در زمان مناسب شده است. ژن‫های microRNA با کنترل بیان ژن‫های هدف در بروز و پیشروی سرطان کولون نقش مهمی را ایفا می‫کنند. هدف از مطالعه حاضر، شناسایی بیوانفورماتیکی microRNA های احتمالی موثر با بیان متمایز در نمونه های سرطانی و غیرسرطانی کولون بود.

روش کار

این مطالعه از نوع تیوریکال بیوانفورماتیکی بوده و داده های ریزآرایه مربوط به 1513 نمونه سرطان روده با شماره دستیابی GSE115513 از سایت GEO انتخاب شد و با استفاده از برنامه R، ژن‫های مارکر انتخاب گردید. ژن‫های هدف microRNA های شناسایی شده با برنامه TARGETSCAN مشخص شدند و در نهایت، شبکه گرافیکی با برنامه Cytoscape رسم گردید.

یافته ها:

 آنالیز داده های ریزآرایه نشان داد که has- miR-663b، has-miR-650، has- miR-17-5p،  has-miR-4539 و  has-miR-501-3p دارای توان بیومارکری در نمونه های سرطانی می‫باشند. آنالیز آماری و بررسی ژن‫های هدف این microRNA نشان داد که ژن‫های has-miR-663b (p=0.001 و ROCAUC=0.8965) و has-miR-650 (p=0.001 و ROCAUC=0.9104) دارای بیان متمایز معنی دار بین نمونه های سرطانی و حاشیه غیرتوموری بوده و توان بیومارکری دارند.

نتیجه گیری

ژن‫های has- miR-663b و has-miR-650 می‫توانند به عنوان مارکر تشخیصی برای تفکیک نمونه های سرطانی روده بزرگ از نمونه های غیرسرطانی بکار گرفته شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
212 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2233173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!