اولویت بندی معیارهای الگوی استقرار بیمارستان سبز در استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

طراحی و ساخت بیمارستان ها با استفاده از رویکرد سبز منجر به کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن، بهبود کیفیت هوا در محیط داخلی و محیط زیست می شود. هدف از مطالعه حاضر اولویت بندی معیارهای الگوی استقرار بیمارستان سبز در استان فارس است.

روش ها

در این مطالعه شامل، شناسایی معیارها به روش سیستماتیک، دسته بندی معیاری های استقرار بیمارستان سبز، توافق بر مهمترین معیارهای موثر بر استقرار بیمارستان سبز با استفاده از روش دلفی، ‏ تعداد 30 نفر از متخصصین و خبرگان بیمارستان در حوزه مورد مطالعه در دو مرحله دلفی و نمونه گیری با استفاده از روش گلوله برفی انجام گردید. و سپس با استفاده از دی متل به اولویت بندی و به ارتباط متغیرها پرداخته شده است.

یافته ها

معیارهای  بیمارستان سبز در مرحله مرور سیستماتیک 72 معیار از 21  الگوی رایج در دنیا به دست آمد که در استان فارس34 معیار  در 13 بعد از نظر خبرگان انتخاب شدند. مهمترین بعدهای از نظر خبرگان در استان فارس بعدهای مدیریت، مصارف آب، بهداشت درمان می باشند. بعد مدیریت دارای بالاترین وزن، بیشترین تاثیرگذاری و تاثیر پذیری در 13 بعد بیمارستان سبز نشانگر اهمیت نقش مدیران در اجرایی کردن بیمارستان سبز است.

نتیجه گیری

  بیمارستانهای سبز بر صنعت بهداشت و درمان و مردم اثر گذار هستند در این راستا نقش راهبردی مدیران در بیمارستان های امروزی محیط زیست را تحت تاثیر قرار میدهد و ضمن افزایش هزینه ها در افزایش بیماری جامعه تاثیرگذار است. همچنین استفاده از روش های نوین وخلاقیت در استقرار معیارهای بیمارستانی سبز  ارزشمند است.

زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p2234493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!