مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رفتار خودمراقبتی و هموگلوبین گلیکوزیله بیماران دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

 بیماری دیابت از جمله بیماری های شایعی است که می تواند علاوه بر جسم، سلامت روان افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین مداخلات روان شناختی جهت رفع مشکلات ناشی از این بیماری ضروری به نظر می رسد. 

هدف

 هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رفتار خودمراقبتی و هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بیمارستان شهر تنکابن بود.

مواد و روش ها

این پژوهش کارآزمایی بالینی با روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای بود که از بین کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بیمارستان شهر تنکابن دویست نفر به صورت هدف دار انتخاب شدند و هم زمان مقیاس رفتار خودمراقبتی توبرت، گلاسکو و هامسپون (2002) به آنان ارایه شد. 45 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه پانزده نفری شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند، دوازده جلسه درمان متمرکز بر شفقت و دوازده جلسه درمان مبتنی بر پذیرش اجرا شد که مدت زمان هر جلسه 45 دقیقه بود. جلسات برای هر مداخله هفته ای دو جلسه با فاصله زمانی سه روز برگزار شد. در پایان درمان هر سه گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. 

یافته ها

با توجه به مقایسه تفاوت میانگین های دو گروه درمان که به ترتیب برای خودمراقبتی و هموگلوبین گلیکوزیله 5/012 و 2/145- به دست آمد، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به درمان متمرکز بر شفقت از اثربخشی بیشتری برخوردار بود. 

نتیجه گیری

نتایج حاکی از روند مثبت و افزایش رفتار خود مراقبتی و متعادل شدن میزان هموگلوبین گلیکوزیله در مرحله پیگیری و اثربخشی هر دو رویکرد و برتری رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بود. بنابراین می توان از این درمان در شرایط مختلف برای بهبود زندگی بیماران مبتلا دیابت نوع دو استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2236037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!