اثرات پلی فنول دالبرجین بر تغییرات بیولوژیکی پرتو یونیزان اشعه ایکس برروی رده سلولی T47D

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان رایج ترین سرطان تشخیصی در زنان و عامل اصلی مرگ در آن ها است. سرطان پستان حدود یک سوم  از کل سرطان های زنان را تشکیل می دهد که در صورت تشخیص به موقع می تواند به یکی از سرطان های قابل علاج تبدیل گردد. رده سلولیT47D  جزء رده سلولی کارسینوم هست که به عنوان رده سلولی با منشا سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند. T47D نماینده گروهی از سلول های سرطان سینه با ویژگی ER+ با گیرندهای استروژنی α و β و گیرنده پروژسترون می باشد. پلی فنول ها احتمالا مهم ترین ترکیبات گیاهی هستند که تا کنون شناسایی و مطالعه شده اند. دالبرجین از نیوفلاونوییدهای سنتز شده است، نیوفلاونویید ها دارای اثر سیتوتوکسیک هستند که سمیت ویژه توموری دارد. گیاه Dalbergia sisso در ایران با نام گیاه جک یا شیشم نامیده و در مناطق جنوب ایران کشت داده می شود.. امروزه، درمان ترکیبی توسط پرتو بسیار حایز اهمیت می باشد، درمان ترکیبی توسط پرتو انواع مختلفی دارد یکی از آن موارد استفاده از دارو ها و پرتوهای درمانی همزمان با مصرف دارو در جهت کاهش انواع بیماری های سرطان می باشد.

روش بررسی

در این پژوهش تاثیر داروی دالبرجین بر روی رده سلولی T47D  به وسیله  غلظت سنجی، پرتودهی وآپوپتوز بررسی گردید. سلول های سرطانی سینه رده   T47Dتحت تیمار دالبرجین با غلظت های 000001/0، 00001/0، 0001/0، 001/0، 01/0، 1/0، 1، 10و 30 میکرومولار قرار گرفته اند. بعد از گذشت زمان های 24، 48 و 72 ساعت، 100 میکرولیتر از استوک MTT با غلظت نهایی mg/ml 05/0  در محیط کشت در هر چاهک افزوده شد. پس از گذشت سه ساعت از زمان انکوباسیون، رسوب آبی فورمازان مشاهده شد. در مرحله بعد، قدرت کلونی زایی سلول ها در حضور پلی فنول دالبرجین و پرتو به صورت همزمان مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین رده سلولی  T47Dو با تراکم cell/cm2 20000 در پلیت های 24 چاهکی کشت داده شدند و بعد از گذشت 48 ساعت از زمان کشت سلول های T47D  میزان بقاء و آپوپتوز سلول ها بررسی شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده در محیط آزمایشگاه نشان داد که داروی دالبرجین به تنهایی یک داروی موثر بر روی درمان رده سلولی T47D  کشت داده شده است که منجر به نابودی آن ها می شود. بنابراین مناسب ترین زمان برای درمان این نوع سلول های سرطانی 48 ساعت و غلظت کشندگی این دارو در رده سلولی T47D   بررسی و 001/0 میکرو مولار می باشد. همچنین این دارو در حضور پرتوی یونیزان اشعه ایکس خاصیت حساسیت پرتویی بیشتری را از خود نشان می دهد و منجر به القاء آپوپتوز در سلول های سرطانی گردیده شد.

بحث و نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که درمان ترکیبی پرتوهای یونیزان و پلی فنول دالبرجین به عنوان درمان سرطان سلول های T47D کشت داده شده در شرایط آزمایشگاهی می تواند به کار گرفته شود. بنابراین این دارو مانند سایر پلی فنول های گیاهی می باشد و با توجه به میزان غلظت کشندگی آن اثر پرتویی خود را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2239112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!