بررسی شاخص های زیبایی روکش های ایمپلنت دانشکده دندانپزشکی مشهد در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
موفقیت بالای درمان های ایمپلنت این درمان را به یکی از درمان های رایج در دندانپزشکی تبدیل کرده است. با این حال، افزایش عوارض درمان های ایمپلنت را نیز به دنبال داشته است. یکی از عوارض شایع، مشکلات زیبایی می باشد. به همین دلیل در این مطالعه شاخص های زیبایی (WES, PES) روکش های ایمپلنت در جلسه تحویل بررسی گردید.
مواد و روش ها
جهت تعیین شاخص (Pink Esthetic Score) PES و (White Esthetic Score) WES، در 20 بیماری که روکش تک ایمپلنت قدام فک بالا را در بخش پروتز دانشکده دندانپزشکی مشهد دریافت نموده بودند، عکس های فوتوگرافی تهیه و قالبگیری آلژینات انجام شد. شاخص PES شامل پاپی مزیال، پاپی دیستال، قوس مارژین لثه، سطح مارژین لثه، برجستگی استخوانی ناحیه ریشه، رنگ و Texture بافت نرم بود. شاخص WES شامل فرم دندان، رنگ، Texture سطحی و ترانسلوسنسی بود. به هر شاخص براساس میزان زیبایی نمره ای بین 0 تا 2 تعلق می گرفت. مجموع شاخص WES و PES نمره ای بین 0 تا 20 بود.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین نمره PES در بیماران 76/1±20/7، میانگین نمره WES در بیماران 04/2±75/6 و میانگین مجموع شاخص PES/WES در بیماران 41/3±95/13 بود. در هر دو شاخص پنج بیمار (25%) نتایج غیرقابل قبول داشتند. در نهایت در مجموع امتیاز PES/WES پنج بیمار (25%) نتایج غیرقابل قبول داشتند.
نتیجه گیری
به طور میانگین نتایج شاخص های استاتیک PES و WES در بیماران ما که دارای تک ایمپلنت قدام فک بالا بودند، از نظر کلینیکی قابل قبول بود. اما مواردی هم بودند که نمره مناسبی از لحاظ زیبایی شناختی براساس معیارهای PES/WES کسب نکردند که این موارد لزوم دقت بیشتر دندانپزشکان برای دستیابی به نتایج زیبایی بهتر را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!