تجربه استفاده از خانه های تاریخی با کارکرد مدارس معماری از منظر تجربه زیسته دانشجویان مورد پژوهش: دانشگاه هنر اسلامی تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به اعتقاد صاحب نظران محیط های آموزشی تاثیرات انکارناپذیری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دارند و رابطه ای مستقیم بین کیفیت محیط های آموزشی با میزان یادگیری و نحوه تحصیل دانشجویان وجود دارد. هرچند از نخستین تجربه استفاده از خانه های تاریخی با کارکرد مدرسه معماری در کشورمان بیش از بیست سال سپری شده، بااین حال میزان اقبال مطلوب به این اقدام و رابطه کیفیت این فضاها با تحصیل دانشجویان برآورد نشده است. در پژوهش حاضر در نظر است که تجربه زیسته دانشجویان معماری در استفاده از خانه های تاریخی به صورت مدارس معماری، از جمله تاثیرات اقدام مذکور بر نحوه تحصیل دانشجویان را در چهار سطح، شامل بعد کالبدی  فیزیکی، بعد ادراکی  معنایی، بعد اجتماعی، و بعد آموزشی، ارزیابی شود. در این مطالعه از تلفیق راهبردهای کمی و کیفی و برای ارزیابی نهایی الگوی عملیاتی تحقیق و تعیین رابطه وابستگی بین متغیرها از روش چندمتغیره الگوسازی معادله های ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد تغییر کارکرد خانه های تاریخی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز به دانشکده های معماری، علی رغم وجود مشکلاتی در تامین بخشی از فضاهای جانبی موثر بر آموزش، نمونه ای موفق در تجربه زیسته دانشجویان محسوب می شود که ضمن حفاظت از سرمایه های تاریخی  فرهنگی، نقشی مثبت در آموزش دانشجویان دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!