کاربرد داده های ماهواره ای در برآورد نیاز آب زیست محیطی تالاب ها در مناطق باداده های محدود (مطالعه: موردی تالاب کانی برازان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تعیین و تامین نیاز آب زیست محیطی اکوسیستم ها از جمله تالاب‏ها یکی از راهکارهای موثر به منظور پیشگیری از تخریب و اطمینان از تداوم خدمات اکوسیستمی آنهاست. در مطالعه حاضر تعیین نیاز آبی تالاب بین المللی کانی برازان)در جنوب دریاچه ارومیه(با اتخاذ یک رویکرد ترکیبی هیدرواکولوژیکی مد نظر قرار گرفت. به این منظور، با استفاده از داده ‏های ماهواره ‏ای تغییرات بلندمدت سطوح آب و پوشش گیاهی تحلیل شد. سپس، تحلیل فراوانی سطوح غرقابی و دوره های رشد پوشش گیاهی تالاب و برآورد مقادیر تبخیر تعرق از سطح انجام شد. در ادامه، بر مبنای مطالعات میدانی انجام شده از تابستان 1394 تا پاییز 1395، هیدروگرافی تالاب، گونه‏ های گیاهی و پرندگان تالاب و مکان‏یابی زیستگاه‏ های آنها تعیین شده و گونه‏ های شاخص مشخص شدند. بر مبنای عمق مطلوب و الگوی‏ ‏مکانی زیستگاه‏ های گونه‏ های شاخص گیاهان و پرندگان زمستان گذران در معرض خطر و تهدید، سطوح غرقابی و احجام مطلوب تالاب تعیین شد. در نهایت، با استفاده از سری زمانی احجام تاریخی تالاب و مدل سازی معکوس بیلان آب، رژیم جریان ورودی تالاب از منابع سطحی برای تامین نیاز آبی تالاب برآورد شد. نتایج مطالعه حاضر نشان می‏دهد در شرایط نرمال جریان زیست محیطی مورد نیاز تالاب کانی‏برازان معادل 5/16 میلیون مترمکعب در سال، شامل دو پیک جریان به ترتیب در اواسط پاییز و اواخر بهار است. نتایج مطالعه حاضر می‏تواند در برنامه ریزی منابع آب سطحی و زیرزمینی تغذیه کننده تالاب و نیز مدیریت کیفیت آب تالاب استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!