بررسی ارتباط اختلال پردازش حسی و کیفیت خواب در دانشجویان توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

مشکلات حسی در حیطه های گوناگون می تواند بر کارکرد افراد در انواع فعالیت های روزانه تاثیر بگذارد. یکی از این حیطه های فعالیت روزمره، کیفیت و کمیت خواب می باشد. پردازش حسی شاید اساسی ترین عنصر روانشناختی باشد که زیربنای چگونگی ادراک و واکنش افراد نسبت به محرک های محیطی را تشکیل می دهد. با توجه به این مسیله، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اختلال پردازش حسی بر کیفیت خواب دانشجویان انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی-توصیفی تجربی بود. مطالعه بر روی 184 دانشجوی توانبخشی دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ و نیم رخ پردازش حسی نوجوانان-بزرگسالان استفاده شد. تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS 18 انجام شد.

یافته ها

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که 1/45٪ از دانشجویان مورد مطالعه کیفیت خواب نامطلوب داشتند و اکثر دانشجویان دارای اختلال پردازش حسی از نوع جستجوگری حسی بودند. داده های حاصل از پژوهش، رابطه معناداری بین سه متغیر ثبت پایین، حساسیت پذیری حسی و اجتناب گری حسی با کیفیت خواب نشان دادند (Pvalue های این سه متغیر به ترتیب 0/017، 0/003، 0/02).

نتیجه گیری

یافته های پژوهش حاضر تاکید نمود که در دانشجویان دارای کیفیت خواب نامطلوب، اختلال پردازش حسی وجود دارد و کیفیت خواب کاهش می یابد. در پژوهش حاضر رابطه معناداری بین ثبت پایین، حساسیت پذیری حسی و اجتناب گری حسی با کیفیت خواب وجود داشت؛ لذا حمایت از دانشجویان از جهت توجه به رژیم های حسی مناسب و اتخاذ تدابیری در جهت رفع مشکلات حسی آنان و در نتیجه بهبود الگوی خوابشان ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!