بررسی امکان افزایش پایداری اکسایشی همبرگر ماهی با استفاده از عصاره اتانولی بره موم طی دوره انبارمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

غذاهای دریایی فرآیند شده و آماده مصرف، یکی از مهم ترین منابع پروتیینی حیوانی برای تغذیه انسان بشمار می آید که برای گسترش عمر انبارمانی آنها از ترکیبات نگه دارنده سنتزی استفاده می شود. در این مطالعه امکان سنجی به کارگیری یک ترکیب نگه دارنده طبیعی (عصاره اتانولی بره موم) مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها:

 بعد از تهیه و فرمولاسیون همبرگر ماهی، مقادیر مختلفی از پودر بره موم خشک شده به روش انجمادی [صفر، 1/0، 2/0 و (g 100/g) 4/0] جایگزین فیله ماهی خرد شده گردید. نمونه های تهیه شده در کیسه های پلی اتیلنی بسته بندی و در دمای 1±oC18- انبارمانی شدند. سپس فاکتورهای کیفی نمونه ها در فواصل زمانی (صفر، 30، 60 و 90 روز) ارزیابی گردید.

یافته ها :

 جایگزینی پودر بره موم (g batch 100/g 4/0) توانست میزان شاخص های پراکسید و اسید تیوباربیتوریک نمونه ها را طی 90 روز انبارمانی به ترتیب 77/31%~ و 71/22%~ کاهش دهد. بیشترین میزان شاخص نیتروژن فرار کل (متناظر با کم ترین pH) مربوط به نمونه کنترل (در روز 90ام انبارمانی) بود. همچنین نتایج نشان داد که از لحاظ تغییرات رنگ اختلاف آماری معنی داری بین نمونه ها مشاهده نشد (01/0<p). مشاهده مقادیر شاخص های نیتروژن فرار کل و pH نمونه ها بعد از 90 روز انبارمانی نشان داد که به کارگیری پودر بره موم (g batch 100/g 4/0) به عنوان یک نگه دارنده طبیعی در فرمولاسیون توانست میزان این شاخص ها را به ترتیب 74/20%~ کاهش و 64/0%~ افزایش دهد.

نتیجه گیری:

 به طور کلی با توجه به نتایج ارزیابی حسی و آزمون های کیفی، به کارگیری پودر بره موم در مقادیر 2/0 تا (g batch 100/g) 4/0 می تواند برای تولید صنعتی این محصول پیشنهاد گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!