تحلیل اثر ناهمگونی نقش رهبری در کیفیت زندگی کاری کارکنان ترویج کشاورزی با استفاده از الگوریتم بخش بندی ترکیب محدود (FIMIX)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش کاربردی حاضر، با هدف بررسی نقش رهبری در کیفیت زندگی کاری کارکنان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، تشکیل دادند که از بین آن‏ها، 51 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پاسخگویان به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‏ای بود که روایی آن به شکل روایی صوری، روایی سازه و روایی تشخیصی تایید و پایایی آن به کمک محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی بررسی شد که ضرایب نشان از پایایی ابزار داشت. روش غالب آماری، مدل سازی حداقل مربعات جزیی بود که با محاسبه ضرایب آن و با استفاده از الگوریتم بخش بندی ترکیب محدود، کلاس‏های ناهمگونی نامشهود در بافت داده‏های پژوهش اکتشاف و با تطبیق نتایج حاصل از بخش بندی ترکیب محدود با طبقه‏بندی بر مبنای مقیاس LMX مشخص شد که معماری فضای کنش رهبر-عضو در سازمان ترویج از یک معماری دولایه پیروی می‏کند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در فضای کنش رهبری در سازمان ترویج، کارکنانی که در فضای برون‏گروهی قرار می‏گیرند، دارای کیفیت زندگی کاری بسیار نامطلوبی بوده و احتمال قرارگیری در شرایط فرسودگی شغلی را دارند. از این‏رو، به نظر می‏رسد مطالعه معماری فضای رهبری سازمانی در سازمان ترویج، گام مهمی در بهبود امور مدیریت منابع انسانی باشد. نظر به اینکه موضوع رهبری در ترویج کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برای تحریک تغییر اجتماعی برخوردار است، بهبود فضای رهبری سازمانی آن می‏تواند تاثیر مهمی بر آمادگی نظام اجتماعی برای تغییر داشته باشد. با تلفیق نتایج این پژوهش با تیوری رهبری اقتضایی و رهبری تحول‏آفرین می‏توان به یک مدل جامع رهبری از نقطه نظر تعیین فضای مطلوب کنش رهبر-عضو و کاهش تعارضات سازمانی دست یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2247952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!