واکاوی مولفه های داستانی در «الحزن یمیل للممازحه» و«امیر الانتقام الحدیث» از محمد مستجاب با رویکرد رئالیسم جادویی
ریالیسم جادویی، سبکی جدید در ادبیات داستانی و شاخهای از ریالیسم است که ترکیبی است از دو عنصر واقعیت و خیال، به طوری که تشخیص و جداسازی آنها از یکدیگر آسان نیست. در این داستانها جنبههای ریالیستی بر جنبههای جادویی آن برتری دارد. ریالیسم جادویی، شیوه نسبتا جدیدی برای بیان مسایل و مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جهان کنونی بوده که هدفش گسترش واقعیت است. محمد مستجاب، نویسندهی معاصر مصری از جمله نویسندگان ادبیات داستانی عربی است که آثار ارزندهای بر مبنای سبک ریالیسم جادویی از خود برجای گذاشته است. در این جستار سعی بر این بوده که مولفه های داستانی آثار محمد مستجاب به ویژه در دو کتاب الحزن یمیل للممازحه و امیر الانتقام الحدیث که مشخصههای ریالیسم جادویی، بیش از دیگر آثارش در آن نمود دارد از منظر ریالیسم جادویی به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. حاصل این پژوهش حاکی از آن است که محمد مستجاب با استفاده از مولفه هایی چون شخصیتهای جادویی، پیرنگ های پیچیده، فضاسازیهای وهم آلود، اغراقی و تعفن بار و درونمایههایی چون توجه به اسطورهها و باورهای عامیانه، آثار قابل توجهی در حوزه ریالیسم جادویی خلق کرده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.