بررسی اثر ضد میکروبی عصاره باکتری سودوآلتروموناس پیسیسیدیای جدا شده از شقایق دریایی (Stichodactyla haddoni) علیه آئروموناس هیدروفیلا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آیروموناس هیدروفیلا یکی از مهم ترین باکتری های بیماری زای آبزیان است که سالانه خسارات زیادی به مزارع پرورش ماهی وارد می کند. توانایی آیروموناس هیدروفیلا در تشکیل بیوفیلم باعث شده که این باکتری به آنتی بیوتیک ها مقاومت تر شود. از این رو، یافتن مواد ضد میکروبی جدید با پتانسیل مهار تشکیل بیوفیلم با ارزش خواهد بود. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی فعالیت ضدباکتریایی وضدبیوفیلی عصاره باکتری سودوآلتروموناس پیسیسیدیا همزیست با شقایق دریایی (Stichodactyla haddoni) علیه باکتری آیروموناس هیدروفیلا در شرایط آزمایشگاهی و درون جانداری است. برای تعیین فعالیت ضد باکتریایی، حداقل غلظت باکتری کشی (MBC) و حداقل غلظت مهار رشد (MIC) عصاره باکتری سودوآلتروموناس پیسیسیدیا، از روش براث میکرودایلوشن استفاده شد. توانایی ضدبیوفیلمی عصاره مذکور در مهار تشکیل بیوفیلم آیروموناس هیدروفیلا با استفاده از رنگ آمیزی کریستال ویوله در پلیت 96 خانه و از طریق سنجش حداقل غلظت مهارکنندگی بیوفیلم (MBIC) انجام شد. به منظور تعیین قابلیت عصاره مذکور در مهار عفونت آیروموناس هیدروفیلا، از آزمون مواجه تجربی ماهی زبرا با باکتری استفاده شد. نتایج نشان داد که عصاره باکتری سودوآلتروموناس پیسیسیدیا از رشد سلول ها و تشکیل بیوفیلم آیروموناس هیدروفیلا درMIC=MBIC به میزان 200 میلی گرم در میلی لیتر ممانعت کرد. همچنین، با استفاده از تیمار فیزیکی و شیمیایی نشان داده شد ترکیبات فعال عصاره مورد آزمون ماهیت پروتینی دارند و عمدتا پروتیاز هستند. نتایج حاصل از مواجه نشان داد تجویز خوراکی عصاره باکتری سودوآلتروموناس پیسیسیدیا در دو دوز 200 و 400 میلی گرم در میلی لیتر باعث افزایش بقا و کاهش تجمع آیروموناس هیدروفیلا در روده ماهی زبرا (Danio rerio) طی 7 روز شد. نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره باکتری سودوآلتروموناس پیسیسیدیای جدا شده از شقایق دریایی حاوی ترکیبات فعال زیستی با توانایی ضدباکتریایی و ضدبیوفیلمی در برابر آیروموناس هیدروفیلا است و به دلیل سمیت کم آن در ماهی، در صورت خالص سازی، می تواند جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها در آبزی پروری باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2248913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!