بررسی همبستگی نقش های جنسیتی با ابعاد شخصیتی و سلامت عمومی در افراد فاقد اختلالات شخصیت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین نقش های جنسیتی مردانه و زنانه با ابعاد پنج گانه شخصیت (براساس تیوری پنج عامل بزرگ) و سلامت عمومی در گروهی از افراد فاقد اختلال شخصیت انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه 170 نفر (85 مرد و 85 زن) از کارکنان "مرکز روان پزشکی ایران"، "انستیتو روان پزشکی تهران" و بخش روان پزشکی "بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)" بررسی شدند. این افراد فاقد اختلالات شخصیت مندرج در پنجمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) و اختلالات عمده روان پزشکی بودند. شرکت کنندگان در مطالعه به سه پرسشنامه پاسخ دادند: نقش های جنسیتی مردانه و زنانه (GM و GF) مشتق از پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا (MMPI-2: Minnesota Multiphasic Personality Inventor) ، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28: General Health Questionnaire) و فرم کوتاه پرسشنامه نیو (NEO-FFI: NEO Five-Factor Inventory).

یافته ها

در هر دو جنسیت، نقش های جنسیتی مردانه با برون گرایی بیشتر و روان رنجورگرایی کمتری همراه بود؛ اما نقش های جنسیتی زنانه در مردان با برون گرایی کمتر و روان رنجورگرایی بیشتر و در زنان تنها با روان رنجورگرایی بیشتر همبسته بود. همچنین مردانگی بیشتر با بالاتر بودن تقریبا تمام ابعاد سلامت عمومی- هم در مردان و هم در زنان- همسویی داشت. علاوه براین، زنانگی بالاتر در مردان با اضطراب و افسردگی شدیدتر و در زنان با اضطراب و انزوای اجتماعی بالاتر همبستگی داشت.

نتیجه گیری

در بین ابعاد شخصیتی، برون گرایی و روان رنجورگرایی همبستگی مشخص تری با نقش های جنسیتی داشتند. همچنین مردانگی بالاتر در هر دو جنسیت با سلامت عمومی بهتر همراه بود؛ اما ارتباط زنانگی و سلامت عمومی کمتر بود. در این مطالعه، عوامل واسطه بررسی نشده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!