بررسی میزان پایبندی به قرنطینه و پروتکل های بهداشتی مرتبط با کووید 19 و پاره ای از عوامل مرتبط با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پاندمیک های مصیبت بار در طی تاریخ زندگی بشر به صورت منظم صورت پذیرفته اند. اختلال ویروسی کرونای 2019 یا کوید یکی از وسیع ترین و فراگیرترین پاندمیک صده اخیر بوده است. پایبندی به اصول قرنطینه و رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده به وسیله سازمان های مسیول سلامت جامعه از مهم ترین شاخصه های کنترل کننده انتشار عفونت و ویروس و در نتیجه تضمین کننده سلامت عمومی و در بیماری های پاندمیک می باشد. بنابراین شناخت عوامل مرتبط با میزان تقید به این دو امر، یکی از مهم ترین اهداف سیستماهی بهداشت و درمان کشورها می باشد.هدف این پژوهش، تعیین و بررسی میزان پایبندی به قرنطینه و پروتکل های بهداشتی مرتبط با کووید 19 و پاره ای از عوامل مرتبط با آن می باشد.

روش بررسی

این مطالعه، یک مطالعه توصیفی تحلیلی می باشد که در طی دوره قرنطینه دو هفته ای اسفند 1398 به صورت اینترنتی بر روی 202 نفر از اعضای شبکه های اجتماعی صورت پذیرفته است. در این پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته با 6 سوال و پرسشنامه فرم بلند نیو 5 فرم بلند به وسیله افراد تکمیل و از طریق اینترنت باز گردانده شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: 

بر اساس نتایج پژوهش، نزدیک به 67 درصد افراد بالای 75 به اصول قرنطینه و 72 درصد در همین حد به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند بوده اند. از طرف دیگر نتایج این نشان می دهد که در هر دو زمینه (تقید به قرنطینه در سطح 06/ و رعایت دستورالعمل ها 001/0 معنی داری) زنان نسبت به مردان نمره بالاتری داشته اند. بر همین اساس جمعیت شهری در میزان سرمایه گذاری برای مبارزه با کرونا و تبعیت از اعلام متولیان نمره بالاتری نسبت به جمعیت روستایی داشته اند. در امر سرمایه گذاری نیز متاهلین از نمره بالاتری (معنی داری 04/0) برخوردار بوده اند. در مورد سن فقط میزان شرکت در فعالیت های جهادی به وسیله گروه 20 تا 35 سال در حد نزدیک به معنی داری (06/0) تفاوت داشته است. نتایج هم چنین نشان می دهد که متغیر سواد در این رفتارها ویژه تمایل به سرمایه گذاری (03/ 0معنی داری) و تبعیت از دستورات متولیان (04/0) تفاوت معنی داری داشته است که در هر دو سواد دکترا و بالاتر نمره بالاتری داشته اند. در زمینه متغیر شغلی، نتایج نشان می دهد که کادر درمان در تقید و رعایت اصول بالاترین نمره را گزارش کرده اند. در ضمن رابطه معنی داری بین ویژگی های شخصیتی و تقید به دو امر ذکر شده مشاهده نشد.

نتیجه گیری: 

این مطالعه نشان می دهد که میزان قرنطینه و رعایت اصول بهداشتی بیشتر از گزارش های اکثر نقاط بوده است. از طرف دیگر میزان تقید به قرنطینه و رعایت اصول بهداشتی با متغیرهای جنسیت، سکونت، سن، شغل، تحصیلات و تاهل رابطه معنی داری داشته و در زمینه ویژگی های شخصیتی رابطه قابل توجهی دیده نمی شود. کوید 19، کرونا، قرنطینه، ریسک فاکتور، عوامل جمعیت شناسی.

زبان:
فارسی
صفحات:
903 تا 920
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!