تاثیر کاربرد اسید هیومیک و نانوکلات کلسیم بر رنگیزه های فتوسنتزی و جذب عناصر غذایی در گل ژربرا (Gerbera jamesonii) رقم دانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر غلظت های مختلف اسیدهیومیک (صفر، 500، 1000 و 2000 میلی گرم در لیتر) به صورت کاربرد در محیط کشت و نانوکلات کلسیم (صفر، 1، 2 و 3 گرم در لیتر) به صورت محلول پاشی بر برخی ویژگی های مورفولوژیکی، میزان رنگیزه های فتوسنتزی و میزان جذب عناصر گل ژربرا رقم  Duneآزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در سال 1397 در گلخانه های پژوهشی و تولیدی دانشگاه ارومیه انجام گرفت. شاخص هایی از جمله وزن تر و خشک گل آذین، وزن تر و خشک ساقه گلدهنده، حجم ریشه، وزن تر و خشک ریشه، رنگیزه های فتوسنتزی از جمله کلروفیل a ، b و کل و میزان عناصر برگ اندازه گیری شدند. نتایج حاصل از مقایسه میانگین داده ها، نشان دهنده افزایش قابل توجه میزان حجم ریشه در اثر کاربرد اسیدهیومیک و نانوکلات کلسیم بود، به طوری که غلظت 2000 میلی گرم در لیتر اسیدهیومیک و یک گرم در لیتر نانوکلات کلسیم بیشترین حجم ریشه را نشان دادند. میزان وزن تر و خشک ساقه گلدهنده و گل آذین در اثر کاربرد اسیدهیومیک و نانوکلات کلسیم افزایش قابل ملاحظه ای نشان داد. میزان جذب عناصر غذایی از جمله نیترات، فسفر، پتاسیم و کلسیم در اثر کاربرد اسیدهیومیک و نانوکلات کلسیم نسبت به گیاهان شاهد افزایش یافتند. با کاربرد اسید هیومیک و نانوکلات کلسیم، رنگیزه های فتوسنتزی افزایش یافتند، بیشترین میزان کلروفیل a، b و کل در تیمار اسیدهیومیک 500 میلی گرم در لیتر و 2 گرم در لیتر نانوکلات کلسیم مشاهده شد. اسیدهیومیک باعث افزایش وزن تر و خشک ریشه نیز شد. در کل نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان می دهد که کاربرد توام اسیدهیومیک و نانوکلات کلسیم، منجربه بهبود کیفیت و افزایش جذب عناصر غذایی در گل ژربرا شده است. غلظت موثر نیز، بسته به شاخص اندازه گیری شده متفاوت بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2253347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!