بررسی تاثیر HEMA بر استحکام باند برشی باندینگ مینایی به عاج پس از یک سال

چکیده:
سابقه و هدف
در سالهای اخیر استفاده از مواد ترمیمی رزینی همرنگ دندان همگام با افزایش توجه بیماران و دندانپزشکان به زیبایی دندانها افزایش یافته است. یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از این مواد، عدم چسبندگی به عاج است که استفاده از رزینهای هیدروفیل راه حل پیشنهادی این مشکل می باشد. یکی از این رزینها که مورد توجه محققان قرار گرفته،HEMA می باشد. لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر HEMA در افزایش استحکام باند برشی رزینهای هیدروفوب باندینگ مینایی به عاج غیر زنده در شرایط invitro، بعد از یکسال نگهداری نمونه ها انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه به روش تجربی روی 36 دندان پرمولر سالم انجام شد. دندانها بصورت تصادفی ساده در 4 گروه 9 تایی قرار گرفته و آماده سازی شدند. در گروه اول پرایمر محلول 35 درصد HEMA و استون، در گروه دوم پرایمر محلول 35 درصد HEMA و آب و در گروه چهارم پرایمر اسکاچ باند چند منظوره استفاده شد. سپس در گروه اول و دوم باندینگ مینایی و در گروه چهارم از adhesive موجود در بسته اسکاچ باند چند منظوره مورد استفاده قرار گرفت. در گروه سوم بعد از اچ کردن، سطح دندانها کاملا خشک شد و بعد باندینگ مینایی روی سطح قرار داده شد. سپس سیلندرهای کامپوزیتی در ابعاد یکسان روی ناحیه باند شدند. نمونه های آماده شده بعد از یک سال نگهداری در آب مقطر در دمای اتاق 1000 بار تحت سیکل حرارتی 55 ̊C و 5 قرار گرفتند. سپس آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون Tukey در مورد داده صورت گرفت. در مرحله بعدی استحکام باند برشی توسط دستگاه Instron اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشترین استحکام مربوط به گروه HEMA و استون (3.52 ±25.21) بود و بعد از آن به ترتیب گروه های اسکاچ باند (1.6 ±23.55)،HEMA و آب (5.6 ±14.31) و باندینگ مینایی (2.61 ±4.25) بیشترین استحکام باند برشی را نشان دادند. آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار است (P<0.0001). آزمون مقایسه های متعدد Tukey نیز نشان داد که گروه HEMA و آب با سه گروه تفاوت آماری معنی داری داشت. گروه اسکاچ باند و گروه HEMA و استون با یکدیگر اختلاف آماری معنی داری نداشتند ولی با سایر گروه ها تفاوت آماری معنی داری نشان دادند.
نتیجه گیری
پس از یکسال نگهداری نمونه ها در آب مقطر و انجام سیکلهای حرارتی باند گروه های HEMA و استون،HEMA و اسکاچ باند در حد مطلوبی است اما در گروه باندینگ مینایی کاهش شدید استحکام باند مشاهده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
557
لینک کوتاه:
magiran.com/p225432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!