استفاده از روش پاسخ سطح و طراحی مرکب مرکزی در بهینه سازی قندسازی از دورریز هرس درخت سپیدار در فرایند بیواتانول به روش هیدرولیز با اسید رقیق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
محدود بودن منابع سوخت های فسیلی و نیاز روزافزون به سوخت، آلودگی هوا و نیاز به سوخت های سبز باعث شده تا بیواتانول به عنوان انرژی تجدید شونده مورد توجه قرار گیرد. این سوخت به طور عمده از گیاهان و فراورده های زراعی تولید می شود. به منظور تعیین پارامتر های موثر بر تولید شکر قابل تخمیر از هیدرولیز اسید رقیق دورریزهای درخت سپیدار در فرایند بیواتانول از روش پاسخ سطح و طراحی مرکب مرکزی استفاده شد. چوب درخت نخست با آب مقطر شسته شده و در معرض هوا و نور خورشید خشک شده و توسط آسیاب دیسکی ارتعاشی تا 50 میکرومتر آسیاب و در پلاستیک های زیپ دار در هوای اتاق نگهداری شد و سپس در دماهای معین در محلول اسیدی در اتوکلاو به مدت تعیین شده گرما داده شد. به برای بررسی تاثیر سه متغیر اصلی  غلظت اسید، دما  و زمان بر روی شکر قابل تخمیر تولید شده دما در 3 سطح 140، 160، و 180 درجه سلسیوس غلظت اسید در 3 سطح 5/0، 1 ، و 5/1 درصد و زمان در 3 سطح 5، 10، و 15 دقیقه به عنوان پایه انتخاب شد. با استفاده از آزمایش های کیفی مولیش، بارفورد و ریزرسینال ترکیب عمده فراورده ی صاف شده گلوگز تشخیص داده شد. غلظت گلوکز با استفاده از روش لین انیون اندازه گیری و به وسیله یک معادله دو مجذوری مدل شد. نتیجه ها نشان داد که تولید گلوکز در  بازه ی تعریف شده بیش تر تحت تاثیر توان دوم دما و سپس  غلظت اسید وبه مقدار کم تر  تحت تاثیر زمان است. در دما و غلظت بالای اسید و زمان متوسط می توان بیش ترین فراورده ی گلوکز را تولید نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 273
لینک کوتاه:
magiran.com/p2260457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!