علل مرگ های مادری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با رویکرد ICD-MM در سال های 97-1390

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده سازمان جهانی بهداشت از دهمین ویرایش کتاب طبقه بندی بین المللی بیماری ها برای مرگ های در طول بارداری، زایمان و دوران نفاسی (ICD-MM) منجر به درک صحیح تری از مرگ های مادری می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین علل مرگ مادران باردار در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با استفاده از ICD-MM انجام شد.

روش کار:

 در این مطالعه مقطعی که در سال 1398 انجام شد، 107 پرونده مربوط به مادران باردار متوفی در فاصله سال های 97-1390 در زاهدان مورد بررسی قرار گرفتند. کدگذاری علل مرگ با استفاده از کتاب های ICD-MM همراه با سه جلد از ویرایش دهم کتاب های طبقه بندی بین المللی بیماری ها و مشکلات بهداشتی مرتبط (ICD-10) انجام شد. داده های مورد نظر در فرم گردآوری داده ها ثبت و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 15) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: 

در طی 8 سال مورد مطالعه، 107 مورد مرگ مادری رخ داد. نسبت مرگ مادری در جامعه پژوهش 254 در صد هزار تولد زنده و میانگین سنی زنان باردار فوت شده 3/7±7/31 سال بود. علل مستقیم (8/73%)، علل غیرمستقیم (6/20%)، علل نامشخص (8/2%) و تصادفی (8/2%) از علل منجر به مرگ های مادری بودند. از 9 گروه ذکر شده در ICD-MM، گروه های سایر عوارض مامایی (4/22%)، خونریزی مامایی (6/20%) و عوارض غیرمامایی (6/20%)، بیشترین سهم را در مرگ های مادری داشتند.

نتیجه گیری: 

اختلالات انعقادی پس از زایمان، سپسیس و سایر بیماری های خونی و اندام های خون ساز و سایر اختلالات خاص دستگاه ایمنی به ترتیب سه علت اصلی منجر به مرگ های مادری در این مطالعه بودند. بنابراین، پیش بینی خونریزی و آمادگی برای مقابله با آن مانند دسترسی سریع به خون و فرآورده های آن، غربالگری مادران بارداری که دارای بیماری های خونی هستند و ارایه آموزش و مراقبت تخصصی به آنها و همچنین توجه بیشتر به مراقبت های پس از زایمان تا حداقل 42 روز پس از زایمان به خصوص در مواردی که دارای خونریزی و عفونت پس از زایمان هستند، می توانند در پیشگیری بیشتر مرگ های مادری موثر واقع شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2262077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!