نگاهی به شگرد های آشنازد ایی د ر آثار محمد سیاه قلم
بیان مسئله:
مفهوم آشنازد ایی معنای هنر را نشان د اد ن چیزها به صورت نو و غیره منتظره د ر نظر می گیرد . چنانکه از بررسی اجمالی آثار برمی آید ، کارهای محمد سیاه قلم د ارای ویژگی ها و خصوصیاتی است که د ر مقایسه با جریان کلی نگارگری، که همواره برپایه معیارهای مشخصی شکل گرفته، نوعی آشنازد ایی را به نمایش می گذارد . د ر این راستا پژوهش حاضر با این سوال اساسی روبه روست که محمد سیاه قلم با استفاد ه از چه شگردهایی فارغ از معیارهای نگارگری دست به آشنازد ایی زده است؟
هدف پژوهش:
بررسی شگرد های آشنازد ایی به کارگرفته شده توسط محمد سیاه قلم است. بررسی آثار هنری با رویکرد های نظری هنر همچون مفهوم آشنازدایی از آن روی حایز اهمیت است که از سازوکار به کارگرفته شده آثار هنری پرده برمی دارد و مشخص می کند هنرمند با چه شگرد هایی به طولانی شدن ادراک حسی به عنوان یک غایت زیباشناسانه دست زده است.
روش پژوهش:
توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات به صورت کتابخانه ای جمع آوری شده اند . همچنین تلاش شد ه با توجه به نمونه های موجود ، مصادیق تصویری مناسب نیز جهت فهم بهتر مطالب ارایه شود .
یافته های پژوهش حاکی از آن است که محمد سیاه قلم د ر موارد ی همچون انتخاب موضوع، ایجاد ترکیبات جد ید ، به کارگیری تشخیص و همچنین استفاد ه از شگرد هایی مانند اغراق، تکرار و چگونگی به کارگیری شیوه های اجرا از قواعد نگارگری فراتر رفته است. این گونه به نظر می رسد که چگونگی به کارگیری شگرد های یاد شد ه امکان بررسی مفهوم آشنازدایی را دارد و سطح ساختاری و غیرساختاری د ر آثار او فراهم می کند .
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.