فراتحلیل تاثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش به جرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرمایه اجتماعی به مثابه بازدارندگی اجتماعی و حفاظت کننده اجتماع از آسیب ها، مسایل و نابهنجاری های اجتماعی است. میزان حضور در اجتماع، اعتماد نهادی و اجتماعی، مشارکت در مناسک جمعی، تعلق اجتماعی قوی و پیوندهای عاطفی بین اعضای یک اجتماع، از شیوع جرم و بزه ممانعت می کند و با ایجاد یک مکانیسم نظارت غیررسمی، خودجوش و هنجاربخش، افراد را از انجام رفتارهای غیرعرفی، غیراخلاقی و ضدهنجار بازمی دارد. هدف اصلی پژوهش، مطالعه تاثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش به جرم است.

روش

پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل(کمی) است که جامعه آماری آن شامل کلیه پژوهش های سال های 1384 تا 1397 (25 سند پژوهشی) با موضوع رابطه سرمایه اجتماعی و گرایش به جرم است که 17 سند پژوهشی متناسب با ملاک های فراتحلیل کمی با روش نمونه گیری تعمدی- قضاوتی به عنوان نمونه انتخاب شدند.

یافته ها: 

یافته های پژوهش نشان می دهد که بین متغیرهای مشارکت اجتماعی (284/0)، کنترل اجتماعی (288/0)، اعتماد اجتماعی (315/0)، انسجام اجتماعی (505/0)، عملکرد پلیس (436/0)، تعلقات مذهبی (238/0)، آگاهی اجتماعی (378/0)، حمایت اجتماعی (478/0)، پیوند اجتماعی (364/0) و تعلق اجتماعی (203/0) با گرایش به جرم رابطه معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری:

 در مجموع، سرمایه اجتماعی توانسته است 8/33 درصد از تغییرات گرایش به جرم را تبیین و پیش بینی کند. بر این اساس، با ارتقای سرمایه اجتماعی در سطح کلان (نهادی-دولت و مردم)، میانه (گروه قومی، همسایگی و استانی) و خرد (خانواده، افراد و گروه های کوچک) می توان بسترهای تمایل افراد به کنش مجرمانه را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2262425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!