اثرات زیرکشنده سموم رایج مورد استفاده در گوجه فرنگی روی واکنش تابعی و پارامترهای زیستی سن Macrolophus pygmaeus Rumber (Hemiptera: Miridae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سن Macrolophus pygmaeus Rumber عامل موثر کنترل بیولوژیک علیه آفات بسیاری از محصولات از جمله مینوز برگ گوجه فرنگی Tuta absoluta Meyrick می باشد. اثرات زیرکشنده حشره کش های آزادیراختین (نیم آزال®)، ایندوکساکارب (آوانت®) و امامکتین بنزوآت+لوفنورون (پروکلیم فیت®) روی خصوصیات زیستی و واکنش تابعی این سن شکارگر در شرایط آزمایشگاهی در دمای 25±1، رطوبت نسبی 65±1% و دوره روشنایی تاریکی 16: 8 ساعت،  مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، ماده های این سن شکارگر در معرض بقایای زیرکشنده (10% غلظت مزرعه ای) این حشره کش ها قرار گرفتند. روش جدول زندگی دوجنسی و مدل راجرز به ترتیب برای بررسی تاثیرات این حشره کش ها روی پارامترهای زیستی و واکنش تابعی شکارگر مذبور مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بقایای زیرکشنده ایندوکساکارب و آزادیراختین به ترتیب بیشترین و کمترین اثرات جانبی را روی پارامترهای جدول زندگی M. pygmaeus داشتند. در حالیکه که آزادیراختین تاثیر معنی داری روی پارامترهای جدول زندگی این سن نداشت، زادآوری کل و طول عمر این شکارگر در تیمار ایندوکساکارب به ترتیب به صورت معنی داری کمتر (6/14%) و بیشتر (9/6%) از تیمار شاهد بود. این شکارگر واکنش تابعی نوع دوم را نشان داد. نوع واکنش تحت تاثیر بقایای حشره کش ها قرار نگرفت. با این حال، زمان دسترسی به طعمه در تیمار امامکتین بنزوات+لوفنورون (74/1 ساعت) به صورت معنی داری طولانی تر از سایر تیمارها بود؛ ولی اختلاف معنی داری بین نرخ حمله (a) در تیمارهای مختلف موجود نداشت. در کل، این آزمایشات ثابت نمود که آزادیراختین یک حشره کش کم خطر برای M. pygmaeus است که می توان با کنترل بیولوژیک توسط این سن تلفیق گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
589 تا 602
لینک کوتاه:
magiran.com/p2265752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!