بررسی تنوعات مورفولوژی و آنالیز آنتروپومتری کلیووس با استفاده از CBCT در بزرگسالان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کلیووس قسمت میانی بیس اسکال را تشکیل می دهد و تنوعات آناتومیکی و پاتولوژی های مختلفی میتواند در این ساختار ایجاد شود. هدف از این مطالعه تعیین تنوعات مورفولوژی و آنالیز آنتروپومتری کلیووس در تصاویرCBCT  بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی تحلیلی تصاویر  CBCTاز 130 زن و مرد بالای 18 سال، با استفاده از نرم افزار on demand 3D   مورد ارزیابی قرار گرفت. عرض کلیووس، طول کلیووس و زوایای بیس اسکال و کلیوس اندازه گیری شد، همچنین کلیووس از نظر وجود تنوعات آناتومیکی نظیر پنوماتیزاسیون، کانالیس بازیلار مدیانوس، بازیلار اینواژیناسیون، فوسانویکولاریس ماگنا و طول آن مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار   SPSS 22 از طریق آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه آنالیز شد (α<0.05).

یافته ها

میانگین طول کلیووس در مردان (mm 45.72) به طور معناداری بیشتر از زنان (41.56 mm) (P<0.001)بود. میانگین زاویه بیس اسکال در مردان (39/ 118درجه) به طور معناداری بیشتر از زنان (4/ 113درجه(بود P<0.001 میانگین عرض و زاویه کلیووس در دو جنس تفاوت معناداری نداشت و هیچ یک از متغیرهای مطالعه تفاوت معناداری در رده های سنی مختلف نداشتند و میانگین زاویه بیس اسکال در افرادی که بازیلار اینواژیناسیون داشتند (06/ 120درجه) بطور معناداری بیشتر بود (P<0.001). در بررسی تنوعات 3 مورد (%3/2) پنوماتیزاسیون ناقص 7 مورد (%4/5) کانالیس بازیلار مدیانوس که 6 مورد (%6/4) آن از نوع فوسانویکولاریس ماگنا با متوسط طول (7.07 mm) بود و 19 مورد (%6/14) بازیلار اینواژیناسیون با متوسط طول (3.55 mm) یافت شد.

نتیجه گیری

آشنایی رادیولوژیست فک و صورت با تنوعات آناتومیک کلیووس که شیوع کمی هم داشتند برای تمایز از ضایعات حایز اهمیت است، در بررسی آنتروپومتری کلیووس شاید بتوان از طول و زاویه بیس اسکال در تعیین جنسیت استفاده کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2266019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!