حکم انجماد گامت در فقه امامیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تاخیر فرزندآوری در سن مناسب باروری، اخلال در روند رشد جمعیت جامعه را فراهم می‌آورد و در برخی موارد نیز خانواده‌ها را از داشتن فرزند کافی محروم می‌سازد. یکی از راهکارهای خروج از این چالش، استفاده از فناوری انجماد گامت در عنفوان جوانی و سلامتی است، به این صورت که اسپرم زوج و تخمک زن را در فضای آزمایشگاه منجمد نموده و آنها را در شرایط خاصی نگهداری می‌کنند تا در زمان مقتضی بتوانند از آن‌ها استفاده نمایند. اما اینکه چه حکمی به دستاورد نوین علم پزشکی در انجماد گامت، تعلق می‌گیرد، سوالی است که پژوهش حاضر در راستای یافتن پاسخ آن انجام شده است.

مواد و روش‌ها

 پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی سامان یافته است و روش گردآوری اطلاعات که بر اساس روش کتابخانه‏ای به صورت مطالعه کتب، مقالات، متون علمی و جستجو در منابع موجود در اینترنت می‌باشد در صدد پاسخ به این پرسش است که حکم شرعی انجماد گامت از منظر فقیهان چیست و چه ثمرات عملی و عقلایی در فرآیند باروری براساس آن مترتب است؟

نتیجه‌گیری

 نتایج حاصل، بیانگر آن است که حکم انجماد گامت مورد اختلاف فقیهان معاصر است، برخی هرگونه روش فرزندآوری از طرق غیر طبیعی را خلاف مذاق شریعت و تغییر در خلقت الهی تلقی می‌کنند و عده‌ای دیگر با استفاده از اصل اباحه و صحت، اصل وجوب مداوا و درمان، عروض عناوین ثانوی چون ضرورت و نفی عسر و حرج توجیه‌پذیر می‌دانند، مشروط بر آنکه حین روند اخذ و تلقیح گامت‌های متقاضیان با یکدیگر از مقدمات حرام اجتناب شود و علقه زوجیت فراهم باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2267557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!