تاثیر توانمندسازی روانشناختی بر استرس شغلی پرستاران شاغل در بخش اورژانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

پرستاران بخش اورژانس به دلیل ماهیت شغلی که دارند استرس زیادی را متحمل می شوند. به منظور افزایش کیفیت مراقبت های پرستاری، کاهش استرس شغلی پرستاران ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر توانمندسازی روان شناختی بر استرس شغلی، تعهد حرفه ای و خودکارآمدی پرستاران شاغل در بخش اورژانس انجام گردید.

روش

این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود که روی80 نفر از پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان آیت الله کاشانی و هاجر شهرکرد انجام شد. شرکت کنندگان به شیوه نمونه گیری آسان انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 40 نفر) تخصیص یافتند. برای گروه آزمون برنامه توانمندسازی روان شناختی در قالب هشت جلسه کارگاه آموزشی، حمایتی و مشاوره ای انجام گردید. برای گروه کنترل مداخله خاصی انجام نشد. داده ها قبل و یک ماه پس از اجرای مداخلات با استفاده از پرسشنامه استرس شغلی اسیپا وOsipow Occupational StressQuestionnaire)   گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

دو گروه مورد مطالعه ازنظر میانگین نمره استرس شغلی قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری با یکدیگر نداشتند. پس از اجرای مداخلات، میانگین نمره استرس شغلی در گروه آزمون به طور معناداری کاهش یافت و دو گروه از نظر میانگین نمره استرس شغلی تفاوت آماری معناداری با یکدیگر داشتند (0.05 <p) همچنین میانگین تغییرات نمره استرس شغلی در گروه آزمون به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (0.05 <P).

نتیجه گیری

توانمندسازی روان شناختی پرستاران شاغل در بخش اورژانس استرس شغلی آنان را کاهش می دهد. این یافته ها  به منظور بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری برای  مدیران بیمارستان ها مفید خواهد بود .

زبان:
فارسی
صفحات:
800 تا 812
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!