تاثیر بکارگیری رفتارهای خود مراقبتی در پیشگیری از پای دیابتی در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی:یک مطالعه مروری سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

خودمراقبتی علاوه بر کاهش بستری، میتواند از بسیاری از مشکلات بیماران پیشگیری نماید .به همین دلیل هدف از این مرور سیستماتیک و فراتحلیل بررسی رفتارهای خود مراقبتی پیشگیری از پای دیابتی در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر به روش مرور سیستماتیک بر روی پژوهش های انجام شده در زمینه بکارگیری مدل خودمراقبتی برپیشگیری از پای دیابتی در بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی انجام شد.جهت دسترسی به مقالات مورد نظر، جستجو مقالات فارسی با کلیدواژه های خودمراقبتی، چارچوب خودمراقبتی ،زخم پای دیابتی در پایگاه های داده های معتبر فارسی ،Google Scholar، Iran ,SID Doc، Iran Medex  و Magiran و جستجو مقالات انگلیسی با کلیدواژه های, Self-care ,Diabetic foot  و در پایگاه های داده های معتبر انگلیسی Web of Sciences ، PubMed، ProQuest، Google Scholar ،Scopus ، Science Direct  در بازه زمانی سال 1380 تا 1399 انجام شد. در پایان این مرحله 7 مقاله هم راستا با اهداف این مطالعه انتخاب و پس از بررسی کیفیت مقالات منتخب توسط دو نفر از اعضاء تیم پژوهش به صورت مستقل، کیفیت همه مقالات با استفاده از ابزار   CONSORTتایید و مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از میان مقالات مورد بررسی 7 مقاله وارد مطالعه شدند. 1 مقاله (14 درصد) به زبان انگلیسی و 6 مقاله (86 درصد) به زبان فارسی به چاپ شده بود. در رابطه با محیط پژوهش، 2 مقاله درارومیه، 5 مقاله در تهران، ساوه، یزد، شهرکرد و تربت حیدریه انجام شده بود. نتایج مطالعات به طور کلی بر اثر بخشی آموزش بر بررسی رفتارهای خود مراقبتی و تاثیر آن در بهبود زخم دیابتی تاکید می کنند.

نتیجه گیری

با توجه به مزمن بودن بیماری دیابت ، شیوع بالای عارضه زخم پا در بیماران مبتلا به دیابت و صرف هزینه های فراوان در جهت مراقبت بهداشتی از این زخمها، استفاده از برنامه های خود مراقبتی بر اساس شیوه های استاندارد  می تواند به عنوان یک روش ایمن، غیردارویی، غیرتهاجمی و کم هزینه در کنترل مشکلات جسمی و روانشناختی عمل کند

زبان:
فارسی
صفحات:
1356 تا 1366
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!