اثر بخشی واقعیت مجازی (خلق رویا) بر تاب آوری سالمندان زن
پیش بینی می گردد، جمعیت سالمندان ایران تا سال 2050 به 26 درصد جمعیت کل افزایش خواهد یافت. بنابراین توجه به نیا ز های بهداشتی، سلامت روانی و جسمانی آنان بسیار حایز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی واقعیت مجازی (خلق رویا) بر میزان تاب آوری سالمندان زن بوده است.
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی به روش پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری همراه با گروه کنترل در انتظار درمان بود و جامعه آماری این مطالعه شامل250 نفر از سالمندان زن بالای 65 سال اهل ساری بوده که مبتلا به بیماری قلبی یا اعصاب و روان نبودند و از آذر تا بهمن 1398، از طریق فراخوان شبکه های اجتماعی، داوطلب شرکت در پژوهش شدند. نمونه گیری به روش هدفمند و شامل 30 نفر از آنان بود که کمترین نمره را از پرسش نامه ی تاب آوری کانر-دیویدسون به دست آورده بودند و به صورت تصادفی به دو گروه همتا (سن، وضعیت اشتغال و میزان تحصیلات) 15 نفره آزمایش و کنترل در انتظار درمان تقسیم شدند. مداخله مبتنی بر واقعیت مجازی که شامل خلق موقعیت های رویایی و مجزا برای یکایک مشارکت کنندگان بود، روی گروه آزمایش انجام شد و پس از یک ماه، مطالعه پیگیری صورت گرفت. داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 24 و به روش کواریانس تک متغیره و چند متغیره بررسی شد.
یافته ها :
تحلیل داده ها نشان داد که روش واقعیت مجازی (خلق رویا)، اثر مثبت معناداری بر افزایش تاب آوری سالمندان زن داشته (P<0/001 ،F=138/841) و نتایج حاصل با گذشت یک ماه از پایان مداخله نیز ثابت مانده بود.
نتیجه گیری:
با توجه به نتایج مطالعه حاضر، اجرای مداخله مذکور جهت ارتقاء سلامت در جمعیت سالمندان پیشنهاد می شود.
تاب آوری ، واقعیت مجازی ، خلق رویا ، سالمند ، زنان
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.