بررسی وضعیت پسماند بر اساس مدل اعتباربخشی نسل چهارم در بیمارستان های منتخب نیروهای مسلح

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پسماندهای بیمارستانی به دلیل دارا بودن پتانسیل آلودگی محیط زیست و مخاطراتی که بر روی سلامت دارند جزء پسماندهای خطرناک محسوب می گردند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت کمی پسماندهای بیمارستانی و رعایت استقرار مدل اعتباربخشی نسل چهارم در بیمارستان های منتخب نیروهای مسلح انجام شد.

روش ها

در یک مطالعه مقطعی میزان زباله های تولیدی به تفکیک در 8 بیمارستان نیروهای مسلح به صورت روزانه و به مدت یکسال در سال 1398 توزین گردید. گردآوری داده های مربوط به اعتباربخشی با استفاده از چک لیست استاندارد نسل چهارم اعتباربخشی و با روش مشاهده انجام گرفت. تعیین ساعات آموزش کارکنان با مراجعه به اسناد بیمارستان صورت گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS-16 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

میانگین کل پسماندهای تولیدی روزانه به ازای هر تخت فعال در بیمارستان های مورد مطالعه به میزان 6/06 کیلوگرم تعیین گردید. تفاوت میانگین های پسماندهای عفونی، غیرعفونی، تیز و برنده و شیمیایی در بیمارستان های مورد مطالعه و نیز تفاوت میانگین زباله روزانه بیمارستان دارای اتاق عمل قلب باز با سایر بیمارستان ها معنی دار بود (P<0.001). نتایج استانداردهای نسل چهارم اعتباربخشی نشان داد که بیمارستان ها 89 % امتیازات شاخص های تولید پسماند را کسب کرده بودند. در این مطالعه ارتباط بین آموزش و میزان زباله های تولیدی، معنی دار نبود.

نتیجه گیری

فاصله چهار برابری بین حداقل و حداکثر پسماندهای تولیدی روزانه به ازای هر تخت فعال در بیمارستان های مورد مطالعه حاکی از عدم رعایت استانداردهای تولید پسماند در برخی از بیمارستان ها است. با آموزش صحیح و نظارت مستمر می توان تولید زباله را به حداقل ممکن کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1273 تا 1279
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!