مقایسه اثر مصرف پیپرین و کپسایسین به همراه تمرین تاباتا بر تغییرات نیتریک اکساید و کراتین کیناز سرم پسران کونگ فوکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برنامه های تمرینی تاباتا می توانند موجب تولید رادیکال های آزاد و کوفتگی عضلانی شوند و مکمل های گیاهی ممکن است به عنوان میانجی در پاسخ به آسیب های اکسیداتیو و استرس عضلانی مفید باشند. لذا هدف از این پژوهش مقایسه اثرات پیپرین و کپسایسین به همراه تمرین تاباتا بر نیتریک اکسید وآنزیم کراتین کیناز بود.

روش بررسی

نوع تحقیق حاضر نیمه تجربی و جامعه تحقیق پسران کونگ فوکار 25-19سال بودند. از میان آنان 33 نفر به عنوان نمونه پژوهش با اخذ رضایت نامه کتبی انتخاب و به شکل تصادفی ساده در سه گروه : تمرین تاباتا، تمرین تاباتا+کپسایسین، تمرین تاباتا+ پیپرین) قرار گرفتند. طی هشت هفته مصرف مکمل پیپرین و کپسایسین، هر سه گروه در یک پروتکل تمرینی تاباتا نیز شرکت داشتند. در دو مرحله پایه و بلافاصله پس از آخرین جلسه فعالیت نمونه گیری خون صورت گرفت. با آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون بونفرونی و نرم افزارversion 16  SPSS، در بخش استنباطی نتایج مقایسه شدند.

نتایج

فعالیت آنزیم کراتین کیناز در دو گروه تمرین همراه با مصرف مکمل نسبت به گروه تمرین کاهش معنادار (0/004p=) و نیتریک اکسید (0/001p=) در دو گروه تمرین همراه با مصرف مکمل نسبت به گروه تمرین افزایش معنادار داشته اند . این تغییرات در مورد گروه تمرین تاباتا همراه با مصرف مکمل کپسایسین بیشتر شاخص بوده است. این معناداری توسط آزمون بونفرونی تایید شد. بین دو گروه تمرین تاباتا و مصرف کپسایسین و پیپرین تفاوت معنادار نبود.

نتیجه گیری

هر دو مکمل پیپرین و کپسایسین موجب کاهش فعالیت آنزیم کراتین کیناز و افزایش نیتریک اکسید شدند. این دو مکمل توانستند با مکانیسم های متفاوت، بخشی از آسیب اکسیداتیو و استرس عضلانی حاصل از تمرین را کاهش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3566 تا 3577
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!