اثر هشت هفته تمرین استقامتی و تزریق قطعه لیپولیتیک هورمون رشد (AOD9604) بر آنزیم های کبد و CK18 موش های سوری القاء شده به کبد چرب غیرالکلی ناشی از رژیم غذایی پر چرب

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کبد چرب در جامعه جهانی در حال افزایش است، لذا هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین استقامتی، تزریق قطعه لیپولیتیک هورمون رشد (AOD9604-فرگمنت) بر سطوح CK18 و آنزیم‌‌های کبد موش‌های سوری القاء شده به کبد چرب می‎باشد.

مواد و روش‌ها

در این پژوهش تجربی 28 سر موش به چهار گروه هفت‌تایی، کنترل (C)، تمرین (E)، تمرین + فرگمنت (EA)، فرگمنت بدون تمرین (A) تقسیم شدند. برنامه تمرین استقامتی به مدت هشت هفته و پنج جلسه در هفته اجرا شد. پروتکل تزریق فرگمنت روزانه 250 پیکوگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در نظر گرفته شد. نمونه‌ها پس از 48 ساعت از آخرین جلسه تمرین مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت ارزیابی داده‌ها از آزمون آماری تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شده.

نتایج

CK18 در مقایسه با گروه کنترل در گروه E کاهش معنادار نشان داد (00/0P=)؛ شاخص HOMA-IR در دو گروه E (00/0P=) و EA (03/0P=) کاهش معنادار داشت، اما در گروه A تغییرات معنادار نبود (15/0P=)؛ تغییرات AST در هیچ یک از گروه‌ها معنادار نشد (060/0P=)؛ همچنین مقادیر ALT در هر سه گروه E (00/0P=)، A (00/0P=)، EA (00/0P=) نسبت به گروه کنترل کاهش معنادار داشت.

نتیجه‌گیری

علی‌رغم عدم ایجاد تاثیر منفی در اثر مصرف AOD9604، اما تمرین استقامتی به تنهایی پاسخ بهتری نسبت به این پپتید نشان داد و به نظر می‌رسد، فرگمنت در کنار تمرین وزشی می‌تواند در بهبود نشانگان کبد چرب موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!